3 krachtige houdingen om je hart te openen op Valentijn

Valentijn is niet enkel een dag voor geliefden om de liefde voor elkaar te vieren. Het is ook een dag om alle vormen van liefde te gedenken en te vieren. Laten we gebruik maken van deze mooie gelegenheid om de liefde voor anderen en voor jezelf te vieren, maar ook het kunnen uiten en ontvangen van deze liefde op een open en vrije manier.

En een heel toepasselijke manier om de liefde te vieren is door je hart te openen en je emoties te balanceren door middel van yoga! In je yoga beoefening van vandaag kan je een aantal hart- en heupopeners toevoegen waardoor je een gevoel van intimiteit en verbinding bevordert met de mensen rondom je maar ook met jezelf.

Hartopeners zijn heel effectieve houdingen om spanning in je borst, schouders en buik los te maken en je Hart Chakra in balans te brengen. Ze helpen je om je hart open te stellen en stimuleren een gevoel van liefde, meedeleven en vrijgevigheid. Door regelmatige beoefening van heupopeners laat je de spanning in je bekken maar ook emotionele spanningen en blokkades los. Laten we dit het doel maken van de yoga beoefening van vandaag: het loslaten van emotionele blokkades en jezelf openstellen voor positieve emoties zoals liefde, aanvaarding en openheid!

1. Koeienkop – Gomukh Asana

Hart opener Koeienkop Valentijn
Voordelen:
De Koeienkop is een heel effectieve houding om spanning in je schouders los te laten en je hart te openen. Deze yoga oefening is interessant voor mensen die dagenlang aan een bureau werken of veel activiteiten uitvoeren met vooroverbuigingen. Door deze houding regelmatig uit te voeren open je je hart en je borst en verbeter je je algemene lichaamshouding. Door middel van volledige yoga ademhalingen tijdens deze houding bevorder je je longcapaciteit en breng je je geest tot rust.

Hoe in de Koeienkop komen: Kom op je knieën in de Diamandhouding (Vajrasana), reik met je rechterhand opzij en naar achter en plaats je rechterhand tussen je schouderbladen. Met je linkerhand reik je naar omhoog, buig je linker arm en houd je handen vast achter je rug. Houd je rug recht, je nek lang en neem volledige yoga ademhalingen. Sluit je ogen en gebruik de houding om je borst te openen en de spanning in je schouders los te laten. Blijf in deze houding gedurende 60 seconden, ontspan je armen en herhaal hetzelfde langs de andere kant.

Opgepast: Als je last hebt van schouderpijn is voorzichtigheid geboden bij het beoefenen van deze houding. In plaats van de handen vast te houden achter de rug kan je ook je pols vasthouden of je vingers verstrengelen achter je rug. Ondertussen open je je borst en breng je je schouders naar beneden en naar achter.

2. Kameelhouding – Ushtra Asana

Hart opener kameelhouding Valentijn
Voordelen:
De Kameelhouding is een achteroverbuiging en een heel efficiënte hartopener. Deze yoga oefening rekt de spieren in je borst en laat de spanning in je schouders en bovenrug los. De Kameelhouding wordt vaak gedaan na de Hoofdstand om eventuele spanning in de borst los te laten na het uitvoeren van de Hoofdstand. Door middel van volledige yoga ademhalingen in deze houding bevorder je je longcapaciteit en geef je een optimale rekking aan je borst.

Hoe in de Kameelhouding komen: Kom hoog op je knieën, kijk recht voor je. Plaats je handen op je onderrug en wijs met je vingers naar beneden. Duw zachtjes je bekken naar voor, open je borst en op een inademhaling laat je je hoofd naar achter zakken en houd je de buitenkant van je enkels vast. Blijf je bekken naar voor duwen en open je hart zoveel mogelijk terwijl je volledige yoga ademhalingen neemt. Blijf in deze houding gedurende 10 seconden. Op een inademhaling hef je je hoofd terug op en ontspan je gedurende 30 seconden in de Kindshouding.

Opgepast: Indien je last hebt van pijn in je onderrug of nek dan beoefen je beter een variatie op deze houding. Vanuit dezelfde starthouding hoog op je knieën plaats je je handen op je onderrug en wijs je met je vingers naar beneden. De handen houd je hier gedurende de oefening. Duw zachtjes je bekken naar voren en open je borst. Je kin breng je naar je borst en je nek maak je lang. In deze houding neem je volledige yoga ademhalingen en probeer je je borst en je hart zoveel mogelijk te openen. Blijf maximaal 5 tot 10 seconden in deze houding en ontspan in de Kindshouding.

3. Dalende Gebonden Hoek – Supta Baddha Konasana

Hart opener Dalende Gebonden Hoek Valentijn
Voordelen:
De Dalende Gebonden Hoek is een heel ontspannende en rustgevende yoga oefening. Deze houding helpt om mentale en fysieke spanning los te laten. Terwijl je in deze houding ligt kan je je handen op je onderbuik plaatsen om de energie vanuit je handen naar deze regio te brengen en meer spanning te kunnen loslaten. Gebruik je ademhaling om de effecten van deze houding te bevorderen door positieve en helende energie in te ademen en bij elke uitademhaling alle spanning en negativiteit los te laten. Na 60 seconden in deze houding te liggen voel je je weer helemaal ontspannen en opgefrist.

Hoe in de Dalende Gebonden Hoek komen: Vanuit een liggende houding op je rug breng je je voetzolen samen en laat je je knieën naar beneden hangen. Je kan je armen naast je lichaam leggen met je handpalmen naar boven wijzend, of je kan je handen op je onderbuik plaatsen. Als je in deze houding ook een zachte opening van je borst wil stimuleren kan je een bolster onder je rug plaatsen over de lengte van je ruggengraat of je kan een kussen plaatsen tussen je schouderbladen (dit geeft ook een strekking en holling in de onderrug). Blijf rustig liggen in deze houding gedurende 60 seconden, geef je over aan de zwaartekracht, sluit je ogen… en ontspan!

Opgepast: Indien je spanning in je knieën voelt als je in deze houding ligt kan je je voeten wat verder weg plaatsen van je bekken en/of een kussen plaatsen onder je dijen voor extra ondersteuning. In deze houding mag je helemaal geen spanning voelen in je knieën.

Wil je meer leren over Hatha Yoga en wil je je yoga beoefening verdiepen? Volg dan een intensieve 4-weekse Yoga Docenten Opleiding in India of Nederland.

Ben je geïnteresseerd in een meer rustige en kalme vorm van yoga, volg dan onze Yin Yoga opleiding in de Arhanta Yoga Ashram in Nederland.