Booghouding – Dhanurasana

Dhanurasana  is een achterwaartse buiging waarbij de gehele rug samentrekt. Door de booghouding wordt je rug sterker en krijg je meer soepelheid in je wervelkolom en heupen.

Basisinstructie

booghouding11. Ga op je buik liggen met je voorhoofd op de vloer, je knieën licht uit elkaar. Buig je benen en pak je enkels vast.

 

 

 

hoe-doe-je-de-booghouding2. Adem in en duw je benen van je weg. Verplaats je gewicht naar je buik. Breng je knieën in lijn met je schouders en kijk diagonaal omhoog.
3. Haal rustig adem terwijl je de pose voor 10-30 sec. vasthoudt.

 

 

 

Voordelen

  • Deze pose helpt bij chronische verstopping, dyspepsie (maagklachten), een langzame lever en gastro-intestinale (maag/darm) aandoeningen.
  • De booghouding wordt speciaal aanbevolen voor mensen met diabetes omdat het de werking van de alvleesklier reguleert.
  • De middenrug/borst wordt vergroot, goed voor personen die last hebben van luchtwegaandoeningen zoals astma.
  • Dhanurasana helpt tegen een bochel en tegen reuma in de benen, kniegewrichten en handen.

 

Leave a Reply