Cobra – Bhujangasana

Bhujangasana is altijd de eerste oefening in een reeks van achterwaartse stretchoefeningen. De bedoeling is een zachte boog te maken van je wervelkolom waarbij je de flexibiliteit van vooral je onderrug vergroot. De zachte druk die dat teweeg brengt op je buik heeft als extra voordeel dat je een massage geeft aan je inwendige organen.

Basis instructie

cobra-bhujangasana1. Ga op je buik liggen met je benen en voeten samen, voorhoofd op de grond. Plaats je handpalmen op de vloer naast je borst. Ellebogen naast je lichaam naar boven gericht.

 

 

 

hoe-doe-je-de-cobra2. Adem in, hef je hoofd omhoog en naar achteren. Door de kracht in je onderrug te gebruiken en je handen lichtjes in de vloer te drukken hef je je hoofd en borst van de vloer. Buig je bovenrug omhoog, wervel voor wervel. Houd je buik, schaambeen en benen aan de grond, ellenbogen zijn licht gebogen. Schouders omlaag, naar achteren en weg van je oren. Er zit bijna geen druk op je handen.
3. Haal rustig adem terwijl je de positie aanhoudt.
4. Adem diep in en adem uit wanneer je uit de pose komt.

Voordelen

  • De wervelkolom krijgt een stevige achterwaartse stretch. Elke wervel wordt naar achteren getrokken waardoor deze een goede toevoer van bloed krijgt. De zenuwen en spieren van de wervelkolom zijn weer als nieuw.
  • Bhujangasana verlicht een bochel, is goed tegen rugpijn, spit en spierpijn in de rug.
  • De pose activeert, versterkt en vormt de spieren in de rug, vooral in de onderrug.
  • Het geeft ook een stretch aan je bovenrug (thoracale), opent je borstkas en vergroot je longcapaciteit.Veel mensen zeggen dat het regelmatig doen van de Cobra hun helpt bij de chronische problemen van astma.
  • Bhujangasana is een krachtige pose, vooral waardevol voor vrouwen. De baarmoeder en eierstokken worden versterkt. Het is een krachtige pose die helpt tegen vele problemen met de baarmoeder, eierstokken, menstruatie, etc. Het vecht tegen amenorroe (het niet ongesteld worden), dysmenorroe (pijnlijke menstruatie), witte vloed en andere problemen van het vrouwelijke voortplantingsorgaan. Het mag daarentegen nooit beoefend worden door zwangere vrouwen.
  • Het masseert, vormt en versterkt zowel de diepliggende als de oppervlakkige spieren van de rug en de buik. De druk die hierdoor in de buik veroorzaakt wordt is goed tegen constipatie.
  • De buik blijft in de grond gedrukt. Hierdoor vergroot je de druk binnen in de buik waardoor alle ingewanden in de buik worden versterkt.
  • Bhujangasana verhoogt de lichaamstemperatuur en vernietigt hiermee vele aandoeningen.
  • Het zorgt voor een beter vloeiende flow van levensenergie (prana) in het lichaam.

 

Leave a Reply