Ploeg – Halasana

De ploeg geeft een intensieve strekking aan de hele ruggengraat, met een hoofdzakelijke focus op het hals- en nekgebied.

Basis instructies

ploeg1. Til je benen op en breng ze richting het hoofd. Plaats langzaam de voeten op de vloer achter het hoofd. Houd de knieën recht, voeten samen en geflext.

 

 

 

halasana2. Als de tenen de vloer kunnen raken, kunnen studenten de handen naar de vloer brengen achter de rug, handpalmen plat op de grond, handen parallel naast elkaar. Mensen die de tenen niet naar de vloer kunnen brengen, moeten de handen op de rug houden om deze te ondersteunen en te voorkomen dat er te veel spanning op de rugspieren komt.

3. Houd de knieën gestrekt, duw de hielen weg. Houd deze positie aan. Om uit de positie te komen; plaats de handpalmen plat op de grond, houd de knieën gestrekt en rol langzaam de rug op de grond.

Gebruikelijke fouten:

  • Knieën zijn niet gestrekt.
  • Draai je hoofd niet, anders kun je je nek bezeren.

Opmerking:

  • Studenten die leiden aan kyfose (kromming van bovenrug), moeten zichzelf niet forceren om ver in de houding te komen.
  • Astmapatiënten kunnen vernauwing in de borst voelen als ze Halasana lange tijd aanhouden. Astmapatiënten kunnen deze houding beter voor een korte tijd doen en dan meteen doorgaan naar de vis houding.

Voordelen:

  • Alle gebieden van de ruggengraat worden gestrekt, dit verhoogt de flexibiliteit van de nek en de ruggengraat. De zenuwen van de ruggengraat worden gevoed.
  • Spanningen in het hals- en nekgebied worden verminderd.
  • Rugspieren, schouders en armen worden versterkt.
  • Interne organen worden gemasseerd; slechte spijsvertering en verstopping worden verholpen. De nieren en de blaas worden versterkt.
  • Bij regelmatig oefenen wordt slapeloosheid snel verholpen.

 

Leave a Reply