Koeienkop – Gomukhasana

Gomukhasana of de Koeienkop is afgeleid van het Sanskrit woord ‘go’ wat ‘cow’ (koe) betekent en ‘mukha’ wat ‘face’ (gezicht) betekent.

Basisinstructies (beginners)

gomukhasana1. Ga op je knieën zitten.
2. Breng je rechterarm achter de rug en buig je elleboog, breng je rechterhand omhoog richting je linkerhand. Breng je linkerarm over je hoofd, buig je elleboog en leg je hand tussen je schouderbladen.
3. Grijp je handen achter op je rug in elkaar tussen je schouderbladen.
4. Houd de positie vast voor 30-60 sec, met normale ademhaling. Houd je hoofd en nek recht.

Basisinstructies (gevorderden)

1. Terwijl je comfortabel zit met gekruiste benen pak je je rechterhiel en plaats je die aan de buitenkant van je linkerheup, houd je rechterheup op de grond. Je linkerknie plaats je boven je rechterknie, je linkerhiel plaats je tegen de buitenkant van je rechterheup. Duw je hielen stevig tegen je heupen. Beide dijen voelen in deze pose een flinke druk en stretch.
2. Hef je linkerarm over je hoofd en plaats je hand tussen je schouderbladen. Breng je rechter arm achter de rug, buig je elleboog en reik omhoog naar je linkerhand.
3.Grijp je handen in elkaar tussen je schouderbladen.
4. Houd de positie aan voor 30-60 sec, met normale ademhaling. Houd je hoofd en nek recht.

Voordelen

  • Zorgt voor een rechte wervelkolom en verbetert je houding.
  • De pose helpt bij artritis en aambeien.

Leave a Reply