Sprinkhaan – Shalabhasana

De sprinkhaan of locust geeft flexibiliteit aan de nekwervels en versterkt de onderrug (lumbale wervels en sacrum).

Basisinstructie – Halve Sprinkhaan

sprinkhaan1. Ga op je buik liggen, maak vuisten van je handen, duimen langs elkaar en leg ze onder je schaambeen. Breng je ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar.
2. Plaats je kin zo ver mogelijk naar voren op de vloer.

 

 

 

hoe-doe-je-de-sprinkhaan3. Adem in en breng je rechterbeen omhoog. Hef het zo hoog als je kunt zonder je heupen te draaien of je knieën te buigen.
4. Adem diep in en adem uit terwijl je je been terug naar de vloer brengt.
Herhaal dit 2-3 keer per been.

 

 

Basisinstructie – Sprinkhaan

shalabhasana1. Zelfde startpositie als in de halve locust, vuisten onder je schaambeen, kin naar voren gestrekt op de vloer.
2. Adem in en til beide benen van de vloer zo hoog als je kunt, duw hierbij je schouders en handen in de vloer. Duw je schouders zo dicht mogelijk naar elkaar toe.

 

 

hoe-doe-je-de-shalabhasanavistritBeginnende studenten zijn misschien maar in staat om de benen 1-2 cm boven de vloer te heffen. Gevorderde studenten kunnen hun benen uitstrekken naar het plafond of de benen naar hun hoofd brengen zoals je kunt zien op de foto’s hiernaast.

 

 

 

Voordelen

  • Je buik wordt gestimuleerd. Langzame stoelgang wordt tegengegaan.
  • Alle organen worden gemasseerd, vooral de alvleesklier, de lever en de nieren.
  • Het geeft een achterwaartse stretch aan de wervelkolom en opent je borst.
  • Een verhoogde bloedtoevoer komt naar de nek en keel.
  • De flexibiliteit van de nek wordt groter.
  • De biceps en schouderspieren in de arm worden sterker en krijgen een grotere toevoer van bloed.
  • De buik- en onderrugspieren worden sterker.
  • Pijn in de onderrug en heupjicht/heuppijn verdwijnen.
  • De rug- en schouderspieren worden sterker.
  • Lichaamstemperatuur wordt hoger, hierdoor krijg je een snellere spijsvertering.

Leave a Reply