Impact van stress op mijn Hatha-yoga

– Ervaringsrapport door Romana, afgestudeerd aan Arhanta Yoga en vrijwilliger

Hatha Yoga training Mijn yoga-reis begon toen ik op zoek was naar een activiteit om de impact van stress op mijn lichaam te verminderen. Mijn stressvolle en veeleisende werkomgeving had direct invloed op mijn fysieke vorm en hormonale balans. Simpele sportactiviteiten zoals hardlopen, fietsen of zwemmen hielpen me niet; integendeel, ze verhoogden de pijn en spanning in mijn goed gesloten gewrichten en wervelkolom. Ik begon Hatha Yoga en Iyengar Yoga te beoefenen en begon na enkele weken al een veelbelovende verbetering van mijn toestand te zien. Mijn lichaam voelde beter aan, maar mijn geest worstelde nog steeds met onrustige activiteiten, wat het voor mij moeilijk maakte om kalm te zijn tijdens mijn training. Na enkele maanden yogalessen te hebben genomen, werden mijn Hatha Yoga-lessen geannuleerd, dus bleef ik alleen Iyengar-yoga beoefenen. Iyengar yoga werkte perfect op mijn fysieke lichaam, maar ik miste de positieve effecten van de kalme Hatha Yoga-beoefening, zoals een goede stimulatie en diepe massage van klieren en organen.

Toen ik besloot de 200 uur durende TTC van Arhanta Yoga te volgen, was ik erg benieuwd hoe groot het effect op mijn lichaam zou zijn in vergelijking met mijn eerdere ervaring met Hatha Yoga. Tijdens de intensieve cursus voelde ik elke dag bijzondere veranderingen en ook mijn geest begon zijn weg te vinden naar rustiger water. De stress was nog steeds aanwezig op een bepaald niveau, maar het hele educatieve programma, in combinatie met de rustige omgeving en de zeer hartelijke sfeer van de hele groep (leraren, vrijwilligers en studenten), minimaliseerde de impact op mij. Na deze verrijkende yoga-ervaring besloot ik me in te schrijven voor 2 maanden vrijwilligersprogramma voor Arhanta in Nederland.

Tijdens mijn vrijwilligersprogramma kreeg ik de unieke kans om de invloed van stress op mijn eigen praktijk te observeren. Het werk van de vrijwilliger in de ashram is intens maar op een passend niveau. Het rooster is zo opgesteld dat je nog voldoende tijd hebt voor je eigen praktijk, zelfstudie of rust.

Tijdens mijn eerste maand als vrijwilliger had het team van vrijwilligers wat spanningen met elkaar, op de een of andere manier kwamen we gewoon niet goed overeen. Als gevolg hiervan kwam ik opnieuw wat spanning tegen en begon ik me te voelen zoals ik me voelde tijdens mijn stressvolle baan. Ik besloot mijn energie van buiten naar binnen te concentreren om kalm en positief te blijven en om een ​​betere sfeer voor ons allemaal te creëren. Door mijn interne besluit om kalm te blijven en de reguliere oefeningen, kon ik de soms stressvolle situaties aan, maar ik begon de impact op mijn yoga- en meditatiebeoefening te voelen. Ik worstelde meer dan normaal met de ademhalingsoefeningen en merkte ook een dip in mijn kracht en flexibiliteit.

Yoga ttc juli vrijwilligers De tweede maand als vrijwilliger, met een ander team vrijwilligers, begon op een heel andere manier. Het werk ging gemakkelijker, de communicatie verliep vlot en alle problemen konden gemakkelijk en op een vriendelijke manier worden opgelost. Ook de nieuwe groep studenten weerspiegelde deze fijne sfeer onder de medewerkers, wat vanaf het begin resulteerde in een veel warmere relatie tussen medewerkers en studenten. Samen met deze ontspannen sfeer begon ook mijn lichaam meer ontspannen te worden en mijn oefeningsniveau verbeterde in slechts 14 dagen tijd naar een geheel nieuw niveau. Door meer ontspannen intercostale spieren kon ik veel dieper in de ademhalingsoefeningen gaan dan ooit tevoren en kon ik ook weer mediteren. Het meest verrassende voor mij was de vooruitgang die ik maakte in mijn asana-beoefening. Mijn niveau was letterlijk verdubbeld in slechts twee weken (mijn Pincha Mayurasana sprong bijvoorbeeld van 0 naar 40 seconden hold).

Deze ervaring heeft me geholpen de grote impact van stress op mijn yoga beoefening te begrijpen. Ik ben er sterk van overtuigd dat regelmatige Hatha Yoga-oefeningen kunnen helpen om korte periodes van intense stress te overwinnen en mentale en fysieke kracht te geven die nodig is om deze situaties op te lossen. Ik heb me echter ook gerealiseerd dat het niet genoeg is om gewoon harder te oefenen en de bron van de stress volledig over het hoofd te zien, uiteindelijk moet de bron van stress actief worden aangepakt en verwijderd.

Subscribe now to receive our series of short e-books

Our E-books

Subscribe to our mailing list and receive a series of short e-books