Wat zijn de acht ledematen van yoga?

Wat zijn de acht ledematen van yoga?

2500 jaar geleden stelde de wijze Patanjali een boek samen genaamd de Yoga Sutra’s van Patanjali om een ​​introductie te geven in de beoefening van de Acht Lidmaten van Yoga. Deze acht ledematen worden Ashtanga Yoga genoemd. In het Sanskriet betekent “asht” letterlijk acht en “anga” betekent ledematen of delen.

We horen de hele tijd over het ‘Acht-ledige pad van yoga’ – vooral als je ooit een yoga-lerarenopleiding hebt gevolgd. Maar wat betekent het eigenlijk, en hoe verhoudt het zich tot ons leven bijna 2500 jaar later?

Het doel van deze acht oefeningen is om ons te helpen ons fysieke lichaam, ons energielichaam te zuiveren, de zinnen te beheersen en vrij te komen van wereldse illusies.

Het uiteindelijke doel van het beoefenen van deze acht ledematen van yoga is om zelfrealisatie te bereiken. Sage Patanjali legde uit dat ‘Zelfrealisatie’ het ultieme doel van de mensheid zou moeten zijn. Door zelfrealisatie kun je vrij worden van mentaal en fysiek lijden en de ware bedoeling van je leven begrijpen.

Leer over de acht ledematen van yoga

Deze acht oefeningen bieden praktische stappen van persoonlijke ontwikkeling, fysiek, mentaal en spiritueel om de hoogste staat van bewustzijn te bereiken. De wijze Patanjali stond erop dat deze acht oefeningen in een specifieke volgorde worden beoefend, en geen enkele oefening mag worden overgeslagen omdat het de weg naar de volgende oefening vormt.

1. Yamas

Binnen de acht ledematen van yoga beginnen we met de Yamas en Niyamas. ‘Yamas’ vertaalt zich in zelfbeheersing en vertegenwoordigt dus de kwaliteiten die we in onszelf moeten ontwikkelen. Deze eigenschappen helpen ons om meer afgestemd te raken op een integer leven – de Yamas zijn richtlijnen voor hoe we ons verhouden tot de wereld.

Er zijn 5 Yamas:

Ahimsa: geweldloosheid
Geweldloosheid betekent in deze context niet de intentie om onszelf of anderen te kwetsen. We kunnen anderen en onszelf op veel verschillende manieren pijn doen. Afgezien van duidelijk fysiek en mentaal geweld, is het voeden van je lichaam met giftig voedsel, woede, jaloezie en onvriendelijke woorden allemaal vormen van geweld.

Satya: Waarheid
De volgende kwaliteit die we willen ontwikkelen is waarheid. Patanjali legde twee verschillende soorten waarheid uit: de ene is persoonlijke waarheid en de andere is universele waarheid of volledige waarheid.

Bij Satya draait alles om leven met een duidelijk, eerlijk en geaard beeld van jezelf en de wereld om je heen. Als je dingen kunt zien zoals ze zijn, kun je ze accepteren zoals ze zijn, zodat je een groter gevoel van eigenliefde en medeleven voor de mensen om je heen kunt ervaren.

Leven in waarheid betekent ook dat je je persoonlijke waarheid spreekt (opkomen voor waar je in gelooft), jezelf duidelijk en nauwkeurig uitdrukt en anderen aanmoedigt hetzelfde te doen.

Asteya: niet stelen
Niet stelen is bedoeld in de voor de hand liggende zin om niets te nemen dat niet van jou is. Stelen kan in de vorm van geld, materialen, ideeën, tijd en moeite zijn. Andere vormen van stelen kunnen zijn dat je van de situatie profiteert, je woord niet nakomt, niet je best doet, etc.

Stelen kan ook op een emotioneel en energetisch niveau zijn – het stelen van iemands vrede of geluk door je woorden, of een ’emotionele vampier’ zijn, zijn andere vormen van stelen die Asteya probeert te vermijden.

Brahmacharya: Non-Indulgence
Deze praktijk omvat niet te veel toegeven aan zintuiglijke genoegens. Enkele voorbeelden zijn een overmatig genot van voedsel of fysieke genoegens zoals seks, drugs, slaap etc. Als je Brahmacharya beoefent, eet je voedsel om gezond te blijven en niet alleen voor je plezier. Je geniet met mate van zaken als seks, winkelen, enz.

Als mens kunnen we verslaafd raken aan sensuele genoegens. Door Brahmacharya te beoefenen, maken we gebruik van zelfbeheersing en zelfbewustzijn, en uiteindelijk zullen dankbaarheid en tevredenheid volgen.

Aparigraha: niet-bezitterigheid
We leven in het tijdperk van het materialisme en het is gemakkelijk om je te laten meeslepen in het nastreven van de nieuwste auto, tas of paar schoenen. Hierdoor verspillen we veel tijd, geld en energie aan onnodige zaken. Het idee is om een ​​gewoonte van niet-bezitterigheid of niet-gehechtheid te ontwikkelen, dus we nemen en verzamelen alleen wat we eigenlijk nodig hebben – niet meer.

Als het gaat om materiële bezittingen, moeten we beoordelen of we het echt nodig hebben of dat we zonder kunnen. Het concept van niet-gehechtheid strekt zich ook uit tot mensen, omstandigheden en resultaten. Het loslaten van de behoefte aan controle, het niet koesteren van gevoelens van jaloezie enz. Kan ons helpen Aparigraha te beoefenen en ons leven te vereenvoudigen.

2. Niyama’s

Terwijl de Yamas gaan over hoe we omgaan met de wereld, zijn de Niyama’s de manier waarop we ons tot ons verhouden. ‘Niyama’ vertaalt zich in ‘morele naleving’. Daarom zijn de niyama’s de persoonlijke gewoonten die we moeten cultiveren voor een meer bevredigend, zinvol bestaan.

Er zijn 5 niyama’s:

Saucha: Reiniging
Saucha, of reinheid, betekent fysieke, mentale en opzettelijke zuiverheid. Het is belangrijk om elke dag tijd te besteden aan zelfzorg in de vorm van hygiëne, verzorging en actief blijven. Het zijn ook oefeningen zoals positieve mantra’s of affirmaties, mindfulness, meditatie en andere manieren om een ​​gezonde, positieve geest te behouden.

Saucha reikt verder dan onszelf en de wereld in – het onderhouden van een nette en georganiseerde woning, het beoefenen van saucha in de yogastudio en in openbare ruimtes door dingen terug te plaatsen waar je ze hebt gevonden, enzovoort. Zuiverheid en reinheid beginnen als een innerlijke praktijk en breiden zich uit naar alle aspecten van ons leven.

Santosha: tevredenheid
Santosha is tevreden en dankbaar voor wat we hebben terwijl we werken aan wat we willen. Met dit principe ontwikkelen we de gewoonte om dankbaar te zijn voor de dingen die we al in ons leven hebben en daarbij tevreden te zijn met het hier en nu. Dit is een radicaal eenvoudig idee om geaard te blijven, dankbaarheid te oefenen en een groot gevoel van vreugde te vinden voor alles precies zoals het is.

Tapas: zelfdiscipline
Tapas is het concept van het gebruiken van zelfdiscipline om negatieve gewoonten en patronen los te laten en te doorlopen. Je kunt Tapas gebruiken om controle te krijgen over je zintuigen en verlangens. Discipline is motiverend, het helpt ons om ons te concentreren op onze doelen en dromen, zodat we kunnen blijven groeien en evolueren. Tapas kunnen je helpen om ongewenste gewoonten te veranderen en een sterker gevoel van zelfbeheersing te ontwikkelen.

Swadhyaya: zelfstudie
Swadhyaya betekent zelfstudie of zelfstudie. Hier stel je uitdagende, uitdagende vragen zoals: Wie ben ik? Wat is mijn doel? Waarom denk en gedraag ik me zoals ik doe? Swadhyaya is de allerbelangrijkste daad van het cultiveren van een groot zelfgevoel, van je identiteit, van je kernovertuigingen, zodat je richting en doel in het leven vindt.

Ishvara Pranidhana: verbinding met goddelijkheid
Ishvara betekent je persoonlijke idee van de Allerhoogste, Goddelijk of God – wat dan ook en hoe je je ook verhoudt tot een hogere macht. Ishvara Pranidhana betekent dus overgave van ego aan Goddelijkheid. Het gaat over het begrijpen van de zin van het leven en hoe je je verhoudt tot het universum. Deze laatste Niyama wordt vaak vertaald als “overgave” – ​​de handeling van het herkennen en vieren van de prachtige onderlinge verbondenheid van alle dingen.

3. Asana: fysieke yogahoudingen

Het derde onderdeel van yoga zijn de fysieke yogahoudingen (of asana’s) – het deel waar we in moderne tijden misschien wel het meest bekend mee zijn. Het interessante om op te merken dat yogahoudingen als derde op de lijst staan, is dat Patanjali van mening was dat # 1 en # 2 eerst moeten worden beoefend om lichaam en geest voor te bereiden op de fsyische beoefening van yoga.

‘Sthira Sukham Asanam’ is een uitdrukking die de meeste yogi’s op een bepaald moment hebben gehoord, en het verklaart dat asana een vaste en comfortabele houding is. Het lichaam moet vrij zijn van lijden en de geest moet vrij zijn van sensueel verlangen, zorgen of begeerte.

De fysieke asana’s die we beoefenden als een effectieve manier om het fysieke lichaam te zuiveren ter voorbereiding op de resterende ledematen. . .

4. Pranayama: uitbreiding van levensenergie

Pranayama is Sanskriet en vertaalt zich als volgt: “Prana” betekent levenskracht, en “yama” betekent voertuig of controle. Pranayama is bewust ademhalen dat je levensenergie versterkt. Er zijn veel vormen van Pranayama-oefeningen die het energielichaam zuiveren (dwz het chakra-systeem, energiekanalen en meridianen, enz.).

Deze bewuste ademhalingsoefeningen zullen u helpen de capaciteit om prana – vitale levensenergie – in uw lichaam vast te houden te vergroten. Prana is de vitale kracht die we nodig hebben om te leven en om onze fysieke activiteiten te doen, zoals spreken, denken, spijsvertering enz. Deze oefeningen helpen ook de conditie van je ademhalingssysteem te verbeteren en brengen harmonie tussen de rechter en linker hersenhelft.

5. Pratyahara: terugtrekking uit de zintuigen

Terugtrekken uit het zintuig betekent het beperken van de zintuigen van stimulatie van buitenaf. Onze vijf zintuigen snakken altijd naar nieuwe en meer input. In de praktijk van Pratyahara proberen we de zintuigen te sluiten of te beperken zodat ze geen zintuiglijke stimulatie krijgen.

Bijvoorbeeld het sluiten van de ogen bij meditatie, het gebruik van Pranayama (zie onderdeel # 4) om de geest tot rust te brengen, enz. Floatation tanks – een steeds populairder wordende trend – creëren een soortgelijke ervaring. Wanneer zintuigen gedurende een bepaalde periode geen stimulatie krijgen, beginnen ze te kalmeren. Het is essentieel om de zintuigen te kalmeren om zich te concentreren en er controle over te krijgen – de sleutel voor meditatie.

6. Dharana: concentratie

Dharana betekent concentratie. Het brengen van alle vijf zintuigen op één enkel object of focuspunt is de daad van Dharana. Zie je hier een trend? We moeten alle vijf de ledematen oefenen in de aanloop naar Dharana, om deze eenpuntige focus voor onszelf mogelijk te maken.

Het doel van Dharana is om de geest te beheersen. Er zijn verschillende technieken die we kunnen gebruiken om Dharana te oefenen. Bijvoorbeeld concentratie op de adem, kaars kijken, Japa (chanten) etc. Het is belangrijk om je op één enkel punt te kunnen concentreren om naar de volgende stap te komen, namelijk meditatie. . .

7. Dhyana: meditatie

Dhyana betekent meditatie. Hier betekent meditatie verbonden met je ware zelf. In deze staat concentreer je je dieper naar binnen en kun je het ware zelf observeren zonder je geest en zintuigen te verstoren.

Je moet een diepe concentratie hebben om naar binnen te kunnen gaan voorbij de sensaties van lichaam en geest. Volledige fysieke en mentale stilte is een belangrijke stap in meditatie.

8. Samadhi: vrijheid van illusie

Samadhi is de diepere staat van meditatie. In deze staat word je vrij van de illusies van tijd, ruimte en rede. Dit is de staat van pure gelukzaligheid en hoger bewustzijn. In deze staat realiseer je je ware Zelf. Samadhi is het uiteindelijke doel of de stap in het Achtledige Pad van Yoga.

Leef de acht ledematen van yoga

Sage Patanjali legde uit dat hoewel deze acht ledematen van yoga misschien moeilijk lijken, met discipline, toewijding en begeleiding, je ze onder de knie kunt krijgen en de controle over je hele leven kunt krijgen.

Kortom, met de Yamas en Niyamas leef je een integer leven. Met fysieke asana reinigt en bereidt u uw fysieke lichaam voor. Door pranayama zuiver je je chakra’s en focus je de geest.

Door pratyahara te beoefenen, krijg je de controle over je zintuigen en met dharana krijg je de controle over je geest. Dhyana stelt je in staat om verbinding te maken met je innerlijke zelf, en door samadhi te beoefenen, zul je uiteindelijk vrij worden van de illusie.

Ashtanga Yoga is een complete beoefening die geschikt is voor elk niveau en elke ervaringsachtergrond. Er zijn geen externe tools nodig – alles wat je nodig hebt, komt van binnenuit. Door elke ledemaat te oefenen, zul je fysiek, mentaal en spiritueel groeien en ontwikkelen.

Namaste!

Dit is een re-post van Yogiapproved.com (je kunt de originele post hier zien: https://www.yogiapproved.com/om/eight-limbs-of-yoga/ )

Over de auteur

Ram-Online-Yin-Yoga-Leraar

Ram Jain (E-RYT 500) is een gerenommeerde yogaleraar uit India en de directeur van Arhanta Yoga Ashrams in India en Nederland. Hij geeft les sinds 1998 en hij geeft yoga docentenopleidingen sinds 2009. In de afgelopen 10 jaar heeft hij meer dan 3500 yogadocenten opgeleid. Ram is ook de maker van verschillende online onderwijscursussen , zoals de online Yin Yoga-cursus van 50 uur en de online Ayurveda Fundamentals-cursus van 30 uur. Geboren en getogen in India, begon zijn yoga-opleiding vanaf de leeftijd van 8 jaar als onderdeel van zijn schoolopleiding. Gedurende de periode heeft hij yoga en yogafilosofie grondig bestudeerd bij verschillende gerenommeerde leraren.

Ram Jain is ook de auteur van het internationaal geprezen boek: Hatha Yoga For Teachers & Practitioners: A Comprehensive Guide to Holistic Sequencing