Hatha Yoga for Teachers and Practitioners: A Comprehensive Guide to Holistic Sequencing

Hatha Yoga for Teachers and Practitioners is een must-read als je maximale voordelen wilt halen uit je yogapraktijk en je de kunst van uitgebreide sequencing wilt beheersen. Je krijgt krachtige tools te zien om yogahoudingen te classificeren en direct aangepaste sequenties te maken voor verschillende niveaus, thema’s en doelen.

Startend vanuit de traditionele benadering van yoga, zul je ontdekken hoe yoga-poses het interne lichaam beïnvloeden en hoe systematische yoga-sequencing je holistische gezondheid en welzijn kan verbeteren. Je zult ook de medisch bewezen voordelen van yoga begrijpen en je zult de oude principes van het bepalen van asanas volgens de corresponderende chakra’s (energiecentra) leren.

Gerespecteerde yogadocenten, en trainers van meer dan 2000 yogadocenten, Ram Jain en Kalyani Hauswirth-Jain beschrijven hoe veilige, vervullende en holistische Hatha-yogapraktijken te creëren. Ram en Kalyani bieden praktische beschrijvingen van meer dan 200 asana’s, met hun respectievelijke instructies, aanwijzingen voor opstelling, contra-indicaties en aanpassingen – die je yogalessen en -oefeningen naar een heel nieuw niveau brengen.

 

Luxe paperback

Verkrijgbaar in de boekenwinkel en via diverse Nederlandse Webwinkels.
Klik hieronder om te bestellen.

Paperback & Kindle

Klik hieronder om te bestellen.

amazon logo white

amazon.com45x30amazon.uk45x30amazon.nl45x30 amazon.de45x30amazon.fr45x30amazon.es45x30 amazon.it45x30

 

amazon.ca45x30amazon.co.jp45x30amazon.com.au45x30amazon.com.br45x30amazon.com.mx45x30amazon.in45x30

 

 

E-Book beschikbaar op

Klik hieronder om te bestellen.

Lof voor Hatha Yoga voor leraren en beoefenaars

“Ram en Kalyani hebben een prachtige en uitgebreide presentatie samengesteld die de oude principes van klassieke yoga respecteert, terwijl ze ook spreken in een taal die past bij het heden.” Ram’s expertise komt van jaren van het verdiepen in de oorspronkelijke cultuur van yoga als een manier van leven en filosofie die een eenvoudige vorm van stretching en oefening overstijgt. Dit boek is een welkom hulpmiddel voor iedereen die geïnteresseerd is in een dieper inzicht in het beoefenen of onderwijzen van yoga in zijn klassieke vorm. ” – David Swenson, auteur van Ashtanga Yoga – The Practice Manual

“Als yoga-instructeur en redacteur van YogiApproved.com, een toonaangevende yoga-publicatie, is dit een van de meest uitgebreide gidsen voor yoga en sequencing die ik heb gezien.” Hatha Yoga for Teachers and Practitioners breekt de praktijk af, de wetenschap achter het, het chakra-systeem en de asana’s op een manier die ongelooflijk diepgaand maar toch volledig benaderbaar is. Een waardevolle bron voor elke yogi, Hatha Yoga zou een vereiste moeten zijn in alle yogadocenttrainingen. ” – Ashton August, oprichter en redacteur van YogiApproved.com

“Dit moet het meest complete overzicht zijn van Hatha Yoga dat ik ooit heb gelezen. Het gaat over de betekenis, de geschiedenis, de fysiologie en de beoefening van Hatha Yoga. Alles is zeer duidelijk en uitgebreid geschreven. Het is een aanwinst voor onze boekenplank! “- Heleen Peverelli, hoofdredacteur van Yoga Magazine Nederland

“Dit is het beste boek over yoga dat ik ooit heb gelezen, het is praktisch en to the point, het biedt goede kennis over de fysiologische effecten van het beoefenen van yoga, waardoor de westerse geest begrijpt waarom yoga werkt.” Ik heb genoten van de eenvoud en helderheid van yoga. het schrijven, waardoor het heel gemakkelijk te lezen en te begrijpen is Het biedt ook een stap-voor-stap handleiding over asana’s en hoe asana-reeksen te maken die werken De perfecte gids om zowel leerkrachten als zelfbeoefenaars bij de hand te hebben. ” – Maria Aguirregomozcorta, M.D. Neurology, yogaleraar

“Gemakkelijk te begrijpen, maar veel helderder dan andere boeken over yoga, Hatha Yoga voor docenten en beoefenaars is een must voor yogaleraren van alle stijlen. Het is wetenschappelijk, terwijl het de spiritualiteit van yoga respecteert, en biedt weinig bekende wijsheid die je kan alleen leren in de beste yoga-lerarenopleiding. Als het gaat om het leren om Hatha Yoga daadwerkelijk te leren, vergelijkt geen enkel ander boek. ” – Julie Bernier, yogaleraar en geregistreerde ayurvedische beoefenaar, auteur van Yoga for Health and Happiness

“Een heel belangrijk boek, deze benadering zal de leraar of vurige beoefenaar een goed onderbouwde manier geven om hun beoefening te formatteren.” Chakra-gebaseerde sequencing biedt een yoga-kennis van asana die verder gaat dan het grove, compacte of oppervlakkige. ” – Nathan Anderson, yogadocentenbegeleidster bij Yoga NOHO, Los Angeles

“Hatha Yoga voor docenten en beoefenaars is een uitgebreide tool voor zowel studenten als docenten, ik beschouw het als een encyclopedie van de Hatha Yoga-praktijk.” – Helena Schouenborg, yogadocente, verslavings- & gezondheidscounselor.

“Hatha Yoga voor leraren en beoefenaars is een geweldig hulpmiddel om een ​​dieper inzicht te krijgen in de essentie van yoga. De zeer nuchtere aanpak en professionele expertise van de auteurs maken het zeer toegankelijk en gemakkelijk toe te passen.” – Alexandre Beauchard, yogaleraar en eigenaar van Buddha Balance.

“Het was een genoegen om dit boek te lezen, omdat het een brug slaat tussen het traditionele Indiase begrip van wat yoga is en hoe deze oude wijsheid van groot nut kan zijn in onze moderne levens.” Hatha Yoga voor leraren en beoefenaars is opgebouwd met grote duidelijkheid en structuur, en elke asana wordt in detail beschreven, inclusief de voordelen ervan en contra-indicaties.Ik ben ervan overtuigd dat dit boek veel meningen zal openen voor de waarde die een traditionele yoga-praktijk in ons leven kan brengen. ” – Dagmar Schöndorf, M.D., acupuncturist en medisch psychotherapeut, yogaleraar

“Als yogaleraar en toegewijde yoga-beoefenaar vind ik dit verreweg het beste en meest complete boek over Hatha Yoga dat ik ooit heb gelezen.” Hatha Yoga voor leraren en beoefenaars is een uiterst uitgebreide tool voor het bepalen van yogapraktijken. de diepere lagen van yoga op zo’n duidelijke en begrijpelijke manier begrijpen dat het een plezier is om te lezen, het is een gids en een hulpmiddel voor zowel beoefenaars van yoga als yoga docenten op hun persoonlijke en professionele yogapad. ” – Suzanne Janssens-Kievit, oprichter en eigenaar van The Yoga Villa

Over de Auteurs

Ram Jain

Ram is stichtend directeur van de Arhanta Yoga Ashrams (India en Nederland). In de afgelopen 10 jaar zijn de Arhanta Yoga Ashrams internationaal beroemd geworden vanwege hun professionele yoga-lerarenopleidingen en hebben ze tot nu toe meer dan 1.500 yogaleraren van over de hele wereld getraind.

Geboren in New Delhi, India, in een traditioneel en spiritueel gezin, zijn yoga en Vedische filosofie onderwijs begon op de leeftijd van acht jaar als een onderdeel van zijn basisonderwijs. Hij heeft een grondige kennis van klassieke Hatha-yoga en is ook goed thuis in oude Indiase geschriften. Tijdens zijn negentienjarige loopbaan heeft hij met verschillende anatomie- en fysiologie-experts gewerkt en unieke leer-, aanpassings- en modificatietechnieken ontwikkeld.

Momenteel is hij de hoofddocent voor verschillende lerarenopleidingsprogramma’s, variërend van Hatha Yoga, Yin Yoga, Vinyasa Yoga, tot Meditatie en Yoga Nidra. Hij geeft een aantal maanden per jaar les in India en de rest van het jaar in Nederland, waar hij ook woont met zijn vrouw en twee kinderen.

 

Kalyani Hauswirth-Jain

Kalyani is geboren en opgegroeid in Zwitserland. Sinds de vroege adolescentie is ze gefascineerd door kunst, lichaamswerk, de verbinding tussen lichaam en geest en alternatieve therapieën. Na haar sterke neiging tot kunst en lichamelijke expressie emigreerde ze op 19-jarige leeftijd naar Nederland om Modern Dance te studeren. Kort daarna werd ze geintroduceert tot de lessen en beoefening van yoga en was meteen gecharmeerd. De moeder van twee kinderen geeft al 10 jaar yoga, en traint meer dan zes jaar yogadocenten in de Arhanta Yoga Ashrams in India en Nederland.

Ze begon met fysieke uitdagingen en transformeerde haar lichaam, waarbij ze veel geavanceerde asana’s beheerste met haar vaste beoefening en discipline. Door een ijverige zelfpraktijk te volgen, en met veel verschillende leraren, stijlen en technieken te werken, heeft ze een diepgaand begrip opgedaan van fysiologie en bewegingstechnieken. Dit, in combinatie met haar uitgebreide leservaring, gaf haar inzicht in het belang van structuur en volgordebepaling voor een holistische yoga asana-praktijk.

 

 

Inhoudsopgave

Foreword by Biff Mithoefer

Introduction 

How to use this book – Goals and limitations

A short note on the role of a teacher

Part I:  The Roots: Background of Hatha Yoga  

Chapter 1 –  The Broad View – Yogic Philosophy  

Chapter 2 –  Hatha Yoga and the Principle of Minimal Action 

Chapter 3 –  The Evolution of Yoga Asanas  

Early references

Light on Hatha Yoga

Pre-modern references

Part II:  Medical Facts: Hatha Yoga for Holistic Health 

Chapter 4 –  Hatha Yoga and Your Body’s Systems 

Hatha Yoga and the autonomic nervous system

Hatha Yoga and your circulatory system

Hatha Yoga and your lymphatic system – Detoxification

Hatha Yoga and your respiratory system – Oxygenation

Hatha Yoga and your metabolism

Hatha Yoga and your spine and joints

Chapter 5 –  Hatha Yoga and Internal Organs & Glands 

The squeeze-and-release effect

Sensory triggers to the brain

Fascial stimulation

Chapter 6 –  Hatha Yoga and The 7 Chakras  

The seven chakras and their physical and mental properties

The seven chakras: Their properties and their corresponding asanas

Part III: Practicing Effectively: Guidelines For A Holistic Hatha Yoga Practice 

Chapter 7 – The Importance of Preparation  

Establishing a conducive environment

Bend but do not break — Avoiding injuries

Chapter 8 – The Five Fundamental Building Blocks 

Step 1: Relaxing

Step 2: Holding the asana, not your breath

Step 3: Warming up properly

Step 4: True asana – Finding steadiness and ease within the pose

Step 5: Countering poses and maintaining balance within your body

Part IV:  The Basic Structure: The Foundation for Hatha Sequencing 

Chapter 9 – Following the Natural Order

Chapter 10 –  Chakra-Wise: The 17 Primary Asanas  

Asanas for the Sahasrara & Ajna Chakras  (Crown & Third-Eye Chakras

Asanas for the Vishuddha Chakra (Throat Chakra)

Asanas for the Anahata Chakra (Heart Chakra)

Asanas for the Manipura Chakra (Solar Plexus Chakra)

Asanas for the Svadhishthana Chakra (Sacral Chakra)

Asanas for the Muladhara Chakra (Root Chakra)

Overview I: The Basic Sequence with durations and relaxation poses (90 min.)

Part V:  Mastering Sequencing: Creating Customized Sequences 

Overview II: General Structure for a 90-minute holistic Hatha Yoga class / practice

Chapter 11 – Warming-Up Variations  

Surya Namaskara Variation

Double Leg Raises Variationsa

Dolphin Variations

Chapter 12 –  Variations for the Crown & Third-Eye Chakras 

Shirshasana (Headstand) Variations

Chapter 13 –  Variations for the Throat Chakra  

Sarvangasana (Shoulderstand) Variations

Chapter 14 – Variations for the Heart Chakra 

Ardha Setu Bandhasana (Half Bridge Pose) Variations

Pawanmukthasana (Air-Releasing Pose) Variations

Matsyasana (Fish Pose) Variations

Sukha Gomukhasana (Easy Cow Face Pose) Variations

Sukha Gomukhasana (Easy Cow Face Pose) – Alternatives

Chapter 15 – Variations for the Solar Plexus Chakra 

Paschimottanasana (Seated Forward Bend) Variations

Purvottanasana (Upward Plank Pose) Variations

Bhujangasana (Cobra Pose) Variations

Shalabhasana (Locust Pose) Variations

Dhanurasana (Bow Pose) Variations

Ardha Matsyendrasana (Half Spinal Twist) Variations

Chapter 16 – Variations for the Sacral Chakra 

Sukha Kakasana (Crow Pose) Variations

Sukha Kakasana (Crow Pose) – Alternatives

Trikonasana (Triangle Pose) Variations

Trikonasana (Triangle Pose) – Alternatives

Chapter 17 –  Variations for the Root Chakra 

Vrkshasana (Tree Pose) Variations

Vrkshasana (Tree Pose) – Alternatives

Tadasana (Mountain Pose) Variations

Classical Seated Postures

Chapter 18 – Sample Sequences 

Hip opening (90 minutes)

Chest and Heart Opening (90 minutes)

Intermediary – Working toward a Peak Pose (90 minutes)

Basic Sequence  (75 minutes)

Basic Sequence (60 minutes)

Basic Short Sequence (30 minutes)

Asana Index – Sanskrit

Asana Index – English

Notes

Resources

About the Authors