Het verschil tussen Pranayama en ademhalingsoefeningen

Nadi Sodan versus Anulom Vilom

Pranayama is een heel oude ademhalingsoefening die vaak beoefend wordt onder yogabeoefenaars. De term Pranayama betekent letterlijk ‘vergroting van de levensenergie’ (prana) en heeft als doel om de capaciteit van het lichaam om prana vast te houden te vergroten. Hedendaags wordt Pranayama vaak gedefinieerd als een ademhalingsoefening. Dit is echter niet helemaal correct. Niet elke ademhalingsoefening kan automatisch geclassificeerd worden als Pranayama.

De beste en meest duidelijke manier om het verschil tussen Pranayama en ademhalingsoefeningen aan te tonen is door het verschil tussen Anulom Vilom (Wisselende Neusademhaling) en Nadi Sodan uit te leggen.

Anulom Vilom is een erg populaire ademhalingsoefening die vaak word gedefinieerd  als Pranayama. Anulom Vilom is echter geen Pranayama, maar een voorbereiding op de Pranayama genaamd Nadi Sodan.

Hoe je Anulom Vilom beoefent

Anulom Vilom is een ademhalingsoefening dat zich richt op de balans tussen de linker en rechter hersenhelft. Door uitvoering van de oefening wordt er evenveel zuurstof gegeven aan beide hemisferen. Dit heeft een kalmerend effect op de geest, de ademhaling en de hartslag doordat het parasympathische zenuwstelsel wordt gestimuleerd.

anulom-vilom-verschil-Pranayama-ademhalingsoefeningen

Dit zijn de stappen om Anulom Vilom te beoefenen:

  • Neem een comfortabele zithouding aan, plaats je linkerhand in Chin Mudra (top van de wijsvinger en de duim raken elkaar aan) en je rechterhand in Vishnu Mudra (de wijsvinger en middelvinger zijn gebogen)
  • Plaats je rechterduim op je rechterneusgat en adem in door je linkerneusgat voor 4 seconden
  • Sluit beide neusgaten door ook het linkerneusgat te sluiten met je pink en ringvinger en houd de adem vast voor 8 of 16 seconden
  • Verwijder je duim van het rechterneusgat en adem uit door het rechterneusgat voor 8 seconden
  • Adem in door het rechterneusgat voor 8 seconden
  • Houd de adem vast voor 8 of 16 seconden
  • Adem uit door het linkerneusgat voor 8 seconden

Dit is één ronde Anulom Vilom. Deze ademhalingsoefening kan 5 minuten worden beoefend door beginners. Wanneer je gedurende 4 seconden inademt, zou de adem voor 16 seconden moeten worden vastgehouden. Voor beginners is het echter aan te raden om te beginnen met een retentie van 8 seconden en het geleidelijk aan op te bouwen naar een retentie van 16 seconden.

Hoe je Nadi Sodan beoefent

Als je Anulom Vilom zelfstandig en comfortabel kan beoefenen voor 5 tot 10 minuten, dan ben je klaar om aan Nadi Sodan te beginnen. Het verschil tussen Nadi Sodan en Anulom Vilom – en in het algemeen tussen Pranayama en ademhalingsoefeningen – is dat bij Nadi Sodan de ademhaling wordt vastgehouden na het uitademen (Bahaya Kumbhak of externe retentie) en Bandhas of Sloten worden gebruikt.

verschil-Pranayama-ademhalingsoefeningen

Het doel van het gebruiken van sloten is om controle uit te oefenen over de stroom van energie of prana. Er zijn soorten Bandhas:

  • Moolbandha (Wortel slot): het aanspannen van de spieren tussen het schaambeen en de bekken
  • Uddiyana Bandha (Onderbuiks slot): het vergroten van de ribkas – alsof je wilt inademen, maar je ademt niet echt in – na een complete uitademing. Druk de onderbuikse spieren en de ingewanden in en naar boven, waardoor de buik wordt uitgehold.
  • Jalandhara Bandha (Kin slot): de kin naar de nek laten vallen, zodat de keel gesloten is

Dit is enkel een korte beschrijving van de sloten. Bij het gebruiken van de sloten veranderen de energieen in het lichaam, waardoor deze oefening toezicht en begeleiding van een leraar vereist.

Wanneer je je comfortabel voelt bij het gebruiken van de sloten, kun je verdergaan met het uitvoeren van Nadi Sodan:

  • Neem een comfortabele zithouding aan, plaats je linkerhand in Chin Mudra en je rechterhand in Nasagra Mudra (plaats de top van je wijsvinger en je middelvinger tussen je wenkbrauwen)
  • Plaats je rechterduim op je rechterneusgat en adem uit door je linkerneusgat voor 4 seconden
  • Sluit je linkerneusgat met je pink en ringvinger en houd de adem vast voor 8 of 16 seconden (dit is Bayaha Kumbhak of externe retentie)
  • Gebruik tijdens de retentie de Moolbandha (Wortel slot), Uddiyan Bandha (Onderbuikse slot) en Jalandhar Bandha (Kin slot)
  • Verwijder de sloten, adem in door je linkerneusgat voor 4 seconden
  • Sluit je linkerneusgat en houd de adem vast voor 8 of 16 seconden terwijl je Moolbandha (Wortel slot) en Jalandhar Bandha (Kin slot) gebruikt.
  • Adem uit door je rechterneusgat voor 8 seconden
  • Houd de adem vast voor 8 of 16 seconden en gebruik Moolbandha (Wortel slot), Uddiyan Bandha (Onderbuiks slot) en Jalandhar Bandha (Kin slot)
  • Verwijder de sloten en adem in door je rechterneusgat voor 4 seconden
  • Houd de admen vast voor 8 of 16 seconden terwijl je Moolbandha (Wortel slot) en Jalandhar Bandha (Kin slot) gebruikt

Dit is één ronde van Nadi Sodan. Zet deze oefening voort voor 5-10 minuten.

Pranayama

De beoefening van Pranayama is erg intensief voor het lichaam en de geest en moet altijd met behulp van een ervaren leraar worden uitgevoerd. Zoals vermeld in Hatha Yoga Pradipika: ‘Indien Pranayama op een juiste manier wordt beoefend kan het ziektes verwijderen, indien Pranayama op een onjuiste manier wordt beoefend kan het ziektes veroorzaken’.

Tijdens onze gevorderde yoga docentenopleiding beoefenen we Pranayama iedere dag, beginnend met milde ademhalingsoefeningen die geleidelijk aan worden opgebouwd aan de hand van de intensiteit en moeilijkheidsgraad van de oefeningen. Stap voor stap, onder begeleiding van een docent zul je voorzichtig en veilig leren om Pranayama te beoefenen.

Leave a Reply