Praktische antwoorden op vier veel voorkomende vragen over meditatie

Meditatie is een erg krachtige beoefening. Raja Yoga, of Yoga van Controle, bestaat uit 8 ledematen waarvan meditatie (Dhyana) de een-na-laatste is. Het beoefenen van de 8 ledematen van Raja Yoga zal uiteindelijk leiden tot Verlossing. Degenen die in staat zijn te mediteren, hebben de vorige fase van Concentratie (Dharana) beheerst. In deze fase focus je al je zintuigen op 1 object en ben je in staat om jezelf te verbinden met de ware zelf. Deze staat van meditatie is erg moeilijk te beheersen. Als we over meditatie praten, hebben we het in het algemeen vaak over Dharana of Concentratie. Omdat meditatie een vaak gebruikte term is, zullen we mediteren ook in dit artikel gebruiken, wetend dat we het eigenlijk over Concentratie hebben.

meditatie vragen en antwoorden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdens onze lessen en docentenopleidingen krijgen we een hoop vragen over mediteren. Hieronder geven we antwoord op vier veel voorkomende vragen die je kunnen helpen bij je eigen meditatiebeoefening.

1. Wat zijn de voordelen van mediteren?

Het regelmatig beoefenen van mediteren kan erg veel voordelen bieden op zowel lichamelijk als geestelijk vlak. De lijst van voordelen is enorm. Sommige zijn vastgesteld door medische studies, zoals het toenemen van het concentratievermogen en het verbeteren van het immuunsysteem. Andere voordelen zijn niet vastgesteld door de wetenschap, maar worden ervaren door een grote groep van meditatiebeoefenaars. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende voordelen van regelmatige meditatie beoefening:

  • Geestelijke helderheid
  • Verbetering van het concentratievermogen
  • Stimulering van het parasympathisch zenuwstelsel
  • Emotionele harmonie/stabiliteit
  • Vergroot zelfvertrouwen
  • Vermindering van angst, stress en zorgen
  • Verbetering van het verteringsstelsel
  • Vernieuwing van de hersenscellen en verbetering van de algehele efficiëntie van de hersenen
  • Verbetering van het geheugen
  • Meer energie en minder geestelijke en lichamelijke vermoeidheid
  • Meer tolerantie van chronische pijnen
  • Verbetering van het slaapvermogen verbetert en minder slapeloosheid

2. Hoe kan ik het beste zitten tijdens het mediteren?

Er zijn veel zitposities mogelijk tijdens het mediteren, afhankelijk van je eigen lichaamstype. De meest voorkomende zitpositie is Vajrasana (Diamond Pose) of Sukhasana (kleermakerszit). Het is ook mogelijk om een stoel of meditatiebankje te gebruiken. De vuistregel voor de juiste zithouding tijdens het mediteren, is dat de ruggengraat recht is en de knieën lager zijn dan de heupen. Als de knieën hoger zijn dan de heupen, wat vaak het geval is in kleermakerszit, zul je van nature op je staartbeen gaan zitten in plaats van op de zitbeentjes. Het gevolg hiervan is dat de rug zich zal ronden en je al gauw spanning in je rug, knieën en heupen zal voelen, waardoor je niet in staat zult zijn lang stil te blijven zitten. Wanneer de knieën lager zijn dan de heupen, zoals in Diamond Pose of wanneer je op een kussen zit, zul je in staat zijn om stevig op de zitbeentjes te zitten en de ruggengraat recht te houden. Dit geeft je de mogelijkheid om stil en comfortabel te zitten voor een langere tijd. Welke zitpositie je ook kiest, het is belangrijk om rekening te houden met deze punten. Om te mediteren, moet je in staat zijn je lichaam los te laten. Dit is alleen mogelijk als het lichaam compleet comfortabel en stil is. Zelfs de kleinste beweging kan de aandacht terug brengen naar het lichaam en de meditatiesessie verstoren.

3. Hoe lang en hoe vaak is het beste om te mediteren?

Hoe lang en hoe vaak het beste is om te mediteren is afhankelijk van je eigen mogelijkheden en tijdschema. Elke dag mediteren is natuurlijk ideaal, maar voor velen niet haalbaar. Daarom is het goed om te streven naar een minimum van 3 tot 4 keer per week. Het is beter om een realistisch doel te stellen, zodat je je er gemakkelijk aan kunt houden. Een meditatiesessie duurt liefst minstens 20 minuten. Minder dan 20 minuten is een erg korte tijd om enigszins resultaat te verkrijgen. Het is mogelijk dat je in de eerste week van het mediteren geen resultaat of verschil zult opmerken. Na 2 à 3 weken van regelmatig mediteren zal je concentratievermogen toenemen en zal je steeds meer en meer verbeteringen voelen. Mediteren is een uitdaging voor veel mensen, waardoor beoefenaars vaak gefrustreerd raken en willen opgeven voordat ze de krachtige voordelen hebben ervaren. Voorkom frustratie en verwacht niet te snel resultaten. Meditatie heeft effect als het met geduld en zonder verwachtingen wordt uitgevoerd.

4. Ik kan me niet focussen en ik raak steeds afgeleid, wat kan ik doen?

Wanneer je begint met mediteren, is een van de grootste uitdagingen om controle over je geest en gedachten uit te oefenen. Je gedachten geraken heel snel afgeleid en regelmatig begin je ongewild aan andere dingen te denken tijdens het mediteren. De beste manier om hiermee om te gaan, is om de aanwezigheid van deze gedachten te accepteren, om ze te laten komen en zachtjes weer uit de geest te duwen. Het doel is je niet te laten meeslepen met de gedachten. Met eindeloos geduld, blijf de gedachten uit je hoofd duwen en blijf je focussen op het mediteren. In het begin is het aangeraden om visualisatietechnieken te gebruiken, zoals Chakra Meditatie, So-Ham meditatie, enzovoorts. Het visualiseren helpt de geest om zich te focussen en afleidingen te vermijden. Het belangrijkste is om frustraties te vermijden en geduldig te blijven. Het vergt veel discipline en geduld om controle over de geest uit te oefenen, maar de resultaten zijn het meer dan waard!

Leer meer over meditatie en verschillende meditatietechnieken tijdens een yoga docentenopleiding in India of Nederland.

Leave a Reply