Wat zijn ‘the Eight Limbs of Yoga?’ Hieronder een overzicht.

Het achtvoudige pad van Yoga

2500 jaar geleden, stelde filosoof Patanjali een boek samen, genaamd Yoga Sutras of Patanjali om een introductie te geven over het uitoefenen van het ‘Achtvoudige Yoga pad’. Deze acht paden verwijzen naar Ashtanga Yoga. In Sanskrit, betekent “asht” letterlijk acht en “anga” betekent ledemaat of lichaamsdeel.

Binnen Yoga heeft iedereen het over de “Eight Limbed Path of Yoga” – vooral als je ooit een Yoga docentenopleiding gedaan hebt. Maar wat betekent het nou echt, en hoe vertalen we het naar ons leven zo’n 2500 jaar later?

Het ultieme doel van het beoefenen van deze Eight Limbs of Yoga is zelfrealisatie. Filosoof Patanjali legt uit dat Zelfverwerkelijking het ultieme doel van de mensheid zou moeten zijn. Door zelfrealisatie, bevrijd je jezelf van mentaal en fysiek lijden en leer je het ware doel in het leven begrijpen.

Jezelf wegwijs maken in de Eight Limbs of Yoga

Deze 8 oefeningen geven je praktische stappen in je persoonlijke ontwikkeling op fysiek, mentaal en spiritueel gebied, om de hoogste staat van bewustzijn te bereiken.

Filosoof Patanjali stond erop dat deze acht gebruiken in een vaste volgorde beoefend dienen te worden, en geen oefening overgeslagen mag worden, omdat het de weg is naar een opeenvolgende beoefening.

1. Yamas

Binnen de Eight Limbs of Yoga, beginnen we met de Yamas en Niyamas. “Yamas” betekent zelfbeheersing en vertegenwoordigt de kwaliteiten die eenieder moet ontwikkelen. Deze kwaliteiten helpen ons om meer uitgebalanceerd in het leven te staan in het teken van integriteit – de Yamas zijn de instructies voor de verbinding met de wereld.

Er zijn 5 Yamas:

Ahimsa: Geweldsloosheid
Geweldloosheid in dit verband betekent niet de intentie hebben om een ander of onszelf pijn te doen of te kwetsen. We kunnen onszelf en anderen op veel manieren pijn doen. Behalve natuurlijk het fysieke en mentale geweld, zijn het nuttigen van toxisch voedsel, boosheid, jaloezie en onverdraagzaamheid ook vormen van geweld.

Satya: Waarachtigheid
De volgende kwaliteit die we willen ontwikkelen is waarheid. Patanjali legt twee soorten waarheid uit: de ene is je persoonlijke waarheid, en de andere is de universele waarheid ofwel de complete waarheid.

Satya gaat over het leven met een duidelijke, eerlijke en gegronde visie van jezelf en de wereld om je heen. Als je in staat bent om dingen te zien zoals ze zijn, kun je ze accepteren zoals ze zijn, en bevrijdt dit je tot een groots gevoel van zelfliefde en compassie voor iedereen om je heen.
Leven in de waarheid betekent ook het uiten van jouw persoonlijke waarheid (staan voor waar je in gelooft), jezelf duidelijk en juist uitdrukken en anderen aanmoedigen hetzelfde te doen.

Asteya: Niet stelen
Logischerwijze betekent dit niks ontvreemden dat niet van jou is. Stelen kan in de vorm van geld, materialen, ideeen, tijd en moeite. Andere vormen van stelen zijn bijvoorbeeld misbruik maken van een situatie, je belofte niet nakomen, niet je best doen, etc.

Stelen kan ook plaatsvinden op een emotioneel en energiek niveau- iemand zijn vrijheid of geluk stelen met jouw woorden, of je gedragen als een ‘emotionele uitbuiter’ zijn andere vormen van stelen die vermeden dienen te worden.

Brahmacharya: Zelfdiscipline
Deze oefening gaat ook over het niet beheersen van zintuiglijk vermaak. Enkele voorbeelden; overdreven gedrag op het gebied van eten of fysiek plezier zoals sex, drugs, slaap etc.  Als je Brahmacharya beoefent, eet je omdat je gezond wilt blijven en niet voor je plezier. Je geniet van dingen zoals sex, winkelen etc. op een gezonde manier.

Mensen zijn gevoelig voor zintuiglijk vermaak, we kunnen verslaafd raken aan zinnenprikkelend vermaak. Door Brahmacharya te beoefenen, boren we nieuw gedrag aan op het gebied van zelfbeheersing, zelfbewustzijn en ultieme waardering en voldoening zal volgen.

Aparigraha: Geen bezitsdrang
We leven in een tijdperk van materialisme en het is makkelijk om je mee te laten slepen in het kopen van de nieuwste auto, de nieuwste tas of de nieuwste schoenen. Als gevolg daarvan, verspillen we erg veel tijd, geld en energie aan onnodige zaken. Het idee is om een gewoonte te ontwikkelen zonder bezitterigheid en niet gehecht raken aan bezit, zodat we alleen hetgeen tot ons nemen dat we echt nodig hebben- niet meer dan dat.

Als het aankomt op materieel bezit, zouden we moeten beoordelen of we iets echt nodig hebben, of dat we er zonder kunnen leven. Het concept van niet gehecht raken geldt ook voor mensen, omstandigheden en resultaten. Bij het loslaten van controle willen op zaken, gekoesterde gevoelens van jaloezie etc. Kan Aparigraha ons helpen, en ons leven een stuk eenvoudiger maken.

2. Niyamas

Terwijl de Yamas gaan over hoe we omgaan met de wereld, gaan Niyamas over hoe we met onszelf omgaan. “Niyama” betekent “morele inachtneming.” Kortom, de Niyamas zijn de persoonlijke gewoonten die we meer dienen te ontwikkelen voor een bestaan waarin we voldoening en betekenis ervaren.

Er zijn 5 Niyamas:

Saucha: Reiniging
Saucha, of reiniging, betekent fysieke, mentale en reinheid. Het is belangrijk om dagelijks tijd te besteden aan persoonlijke verzorging in de zin van hygiene, verzorging, en actief blijven. Het bestaat ook uit het beoefenen van positieve mantras or affirmaties, mindfulness, meditatie, en andere manieren om een gezonde en positieve kijk op het leven te behouden.

Saucha reikt verder dan onszelf in deze wereld – het onderhouden van een netjes en georganiseerd huis, het beoefenen van saucha in bijv. de yoga studio en in openbare gelegenheden door net zo netjes met de spullen om te gaan zoals je thuis zou doen, etc. Reinheid en zuiverheid begint als een innerlijke oefening en breidt zich uit naar alle aspecten in ons leven.

Santosha: Tevredenheid
Santosha is tevreden en dankbaar zijn voor wat we hebben terwijl we werken aan wat we willen. Met dit principe ontwikkelen we een gewoonte van dankbaarheid voor de dingen die zich al in ons leven bevinden en zijn we tevreden in het hier en nu. Dit is een radicaal simpel besef om te aarden, dankbaarheid te oefenen, en een gevoel van geluk ervaren voor alles exact zoals het is.

Tapas: Zelfdiscipline
Tapas is het concept om zelfdiscipline te gebruiken om negatieve gewoonten of patronen te doorbreken en los te laten. Je kunt Tapas gebruiken om de controle te krijgen over je gevoelens en verlangens. Discipline werkt motiverend; het helpt ons te focussen op doelen en dromen, zodat we blijven groeien en ontwikkelen. Tapas kan je helpen bij het veranderen van ongewenste gewoontes en bij het ontwikkelen van een sterker gevoel van zelfbeheersing.

Swadhyaya: Zelfonderzoek
Swadhyaya betekent zelfonderzoek ofwel het bestuderen van je Zelf. Hierbij stel je jezelf de uitdagende vragen als Wie ben ikI? Wat is mijn doel? Waarom denk en gedraag ik mezelf zoals ik doe? Swadhyaya is de allerbelangrijkste handeling om een goed gevoel t krijgen over jezelf, over je identiteit, over jouw normen en waarden, zodat je een richting en doel in het leven vindt.

Ishvara Pranidhana: Verbinding met Goddelijkheid
Ishvara betekent jouw persoonlijke idee van het hoogste, goddelijke of God– wat het ook is en hoe het jou ook in verbinding brengt met een hogere macht. Ishvara Pranidhana, betekent overgave van je ego aan Goddelijkheid.  Het gaat over het langzaam accepteren van het doel van het leven, en hoe jij jezelf kunt verbinden met het universum. Deze laatste Niyama wordt vaak vertaald als “overgave” – De erkenning en viering van de prachtige onderlinge verbondenheid op universeel niveau.

3. Asana: Fysieke Yoga Poses

Het 3e pad bestaat uit de fysieke yoga poses (or asanas) – het gedeelte waar we ongetwijfeld het meest bekend mee zijn in deze tijd. Het interessante van de yoga poses om te vermelden, is dat ze pas als 3e vermeld worden. Patanjali geloofde dat #1 and #2 eerst beoefend dienen te worden om lichaam en geest voor te bereiden op de fysieke beoefening van yoga.

‘Sthira Sukham Asanam’ is een zin die de meeste yogis ooit wel eens hebben gehoord, die uitlegt dat een  stevige en comfortabele houding een asana is. Het lichaam zou continue vrij moeten zijn van lijden en de geest zou vrij moeten zijn van zinnelijke verlangens en zorgen.

De fysieke asanas beoefenen we als een effectieve manier om het lichaam te reinigen als voorbereiding op de volgende paden…

4. Pranayama: Vergroting  van de Levenskrachtenergie

Pranayama is Sanskrit en betekent het volgende: “Prana” is levenskrachtenergie, en “yama” betekent voertuig of controle. Pranayama is bewuste ademhaling die onze Levenskrachtenergie vergroot.  Er zijn vele vormen van Pranayama oefeningen die het energieke lichaam reinigen (i.e. het chakra systeem, energie kanalen en  meridianen, etc).

Deze bewuste ademhalingsoefeningen helpen je om de capaciteit van je levensenergie te vergroten – prana – in je lichaam. Prana is de vitale kracht die we nodig hebben om te kunnen leven en om fysieke activiteiten te ondernemen zoals praten, denken, spijsvertering etc. Deze oefeningen helpen ook om je ademhalingsstelsel te verbeteren en om het evenwicht tussen beide hersenhelften te bewaren.

5. Pratyahara: Onttrekken van het gevoel

Onttrekking van het gevoel betekent het beperken van het gevoel voor externe factoren. Onze 5 zintuigen verlangen altijd naar zowel nieuwe als meer ervaringen. Bij beoefening van Pratyahara, proberen we deze verlangens uit te zetten of te beperken.

Bijvoorbeeld, door het sluiten van de ogen tijdens meditatie, het gebruik van Pranayama (zie #4) om de geest te kalmeren, etc. Float cabines – een populaire trend momenteel – creëren een vergelijkbare ervaring. Als de zintuigen niet gestimuleerd worden voor een bepaalde tijd, komen ze tot rust. Het is essentieel om tot rust te komen om je te kunnen concentreren en controle te verkrijgen– het is de sleutel in mediatie.

6. Dharana: Concentratie

Dharana betekent concentratie. Het doel van Dharana is het brengen van alle vijf de zintuigen naar 1 punt of focus.Merk je al een tendens op? We moeten alle vijf de paden bewandelen die leiden naar Dharana, om deze eenduidige focus mogelijk te maken voor onszelf.

Het doel van Dharana is onze geest te beheersen. Er zijn diverse technieken om Dharana te beoefenen. Bijvoorbeeld; concentratie op de ademhaling,  kaars- of vlammeditatie, Japa (chanting) etc. Het is belangrijk om je op één ding te kunnen focussen om klaar te zijn voor de volgende stap, die daadwerkelijke meditatie is…

7. Dhyana: Meditatie

Dhyana betekent meditatie. Dit betekent verbinding maken met je ware Zelf. In deze staat, keer je dieper naar binnen toe, en ben je in staat om je ware Zelf  te observeren zonder tussenkomst van gedachten en zintuigen.

Je dient over diepe concentratie te bezitten om op deze manier naar binnen te keren, verder dan de sensaties die je lichaam en geest ervaren. Complete fysieke en mentale stilte is een belangrijke stap in meditatie.

8. Samadhi: Vrijheid van Illusie

Samadhi is de diepere toestand van meditatie. In deze toestand, bevrijd je jezelf van het tijdsbeeld, de ruimte en de redenen. Dit is een  toestand van puur geluk en een hoger bewustzijnsniveau. De ware Ik toont zich. Samadhi is het ultieme doel, in het ‘Achtvoudige Yogapad’.

Het leven van de ‘Eight Limbs of Yoga’

Sage Patanjali verklaart dat alhoewel deze Eight Limbs of Yoga moeilijk lijken, je deze met discipline, toewijding en sturing, kunt leren beheersen en controle kunt krijgen over jouw leven.

Kort samengevat, met de Yamas and Niyamas, leef je een leven vol integriteit. Met de fysieke asana, reinig je het fysieke lichaam en bereid je je voor. Door pranayama, reinig je de chakras en concentreer je je op de geest.

Door middel van pratyahara, leer je de zintuigen beheersen, en met dharana leer je de geest te beheersen. Dhyana staat je toe om je met je innerlijke Zelf te verbinden, en door middel van  samadhi, bevrijdt je jezelf van alle waanbeelden.

Ashtanga Yoga is een complete oefening die geschikt is voor elke niveau, elke achtergrond en elke ervaring. Er zijn geen andere hulpmiddelen nodig – alles wat je nodig hebt, komt vanuit je innerlijke zelf. Met het beoefenen van elk ‘pad’ zul je groeien, en ontwikkel je jezelf op fysiek, mentaal en spiritueel vlak.

Namaste!

Dit artikel is vertaald naar het Nederlands, lees het orgineel op YogiApproved.com

Over de Auteur:

Ram Jain -DocentRam Jain is de hoofddocent en directeur van Arhanta Yoga Ashrams. Ram heeft meer dan 20 jaar ervaring in het lesgeven en heeft ruim 3000 yoga docenten wereldwijd opgeleid. Bij Yoga Alliance is hij geregistreerd als E-RYT 500 met een ervaring van meer dan 40.000 uren in het lesgeven.

Ram is ook auteur van het veelgeprezen boek: Hatha Yoga for Teachers and Practitioners, A Comprehensive Guide to Holisitic Sequincing, welke Medio December 2019 in het Nederlands verwacht wordt.