5 belangrijke redenen waarom u de zonnegroeten nooit mag overslaan

Zonnegroeten

Heb je ooit zin gehad om met je yoga beoefening te beginnen door direct in je favoriete pose te springen? Soms zijn we zo opgewonden – of geknepen voor tijd – om in onze asana-beoefening te komen dat we daarbij de beoefening van de zonnegroet overslaan.

Veel yogabeoefenaars hebben een vorm van blessure ervaren door hun yogabeoefening. Terwijl sommige yogi’s dit accepteren als onderdeel van de beoefening, vragen anderen zich af wat ze verkeerd doen. Letsel treedt vaak op als gevolg van onvoldoende opwarming voordat het in voorwaartse en achterwaartse buigingen en andere veeleisende houdingen springt. Er zijn veel redenen waarom traditionele yogalessen beginnen met Surya Namaskara , of zonnegroet .

Hier zijn vijf redenen waarom u twee keer moet nadenken over het overslaan van uw Zonnegroet

1. Geef je lichaam een ​​complete warming-up

Opwarmen is essentieel om het risico op letsel te verminderen. Een zonnegroet kan 5-15 minuten worden uitgevoerd, afhankelijk van de totale duur van je yoga beoefening, en zorgt voor een complete warming-up voor het hele lichaam. Als vuistregel moet het worden uitgevoerd voor ongeveer 1/10 van de tijd van uw totale oefening. Afhankelijk van je fysieke conditie en de intensiteit van de zonnegroet, kan de duur variëren.

Een andere manier om de juiste hoeveelheid en duur van een warming-up te meten, is dat u licht transpireert en dat u iets sneller ademt. Toch moet je niet op adem komen of je al uitgeput voelen.

Zonnegroeten omvatten cardio-, rek- en kernversterkende bewegingen en verhogen de bloedcirculatie en lichaamstemperatuur. Dit helpt de spieren warm te worden en verse zuurstof te krijgen. Een warme spier trekt sterker samen en ontspant sneller, wat de algehele kracht en functie van de spier verhoogt.

Zonnegroeten verhogen ook de bloedstroom in het ruggenmerg, wat resulteert in een verhoogde zenuwoverdracht en spierstofwisseling. Deze toename van de zenuwoverdracht activeert de diepere spieren en weefsels. Zonnegroeten bereiden het hart ook voor op verhoogde activiteit en voorkomen een snelle verandering in bloeddruk door de baroreceptoren te activeren.

2. Verhoog de algehele flexibiliteit

Zonnegroeten smeren de gewrichten, verminderen de spierspanning en verhogen de elasticiteit van de spieren en de bindweefsels, wat het bewegingsbereik rond de gewrichten vergroot. Dit vermindert het risico op verwondingen zoals verrekkingen en trekken, evenals pijn daarna.

De tussenwervelschijven worden gemasseerd en gestimuleerd en op hun beurt gesmeerd door de voorwaartse en achterwaartse buigende bewegingen, wat resulteert in een gezondere wervelkolom. De algehele kracht en flexibiliteit van de wervelkolom wordt verhoogd door een regelmatige zonnegroet beoefening.

3. Verhoog de kracht en het uithoudingsvermogen van alle spieren

Wanneer de spieren warm worden, neemt ook de temperatuur van het bloed dat door deze spieren stroomt toe. Wanneer de temperatuur van het bloed stijgt, komt zuurstof gemakkelijker beschikbaar voor de spieren, wat het algehele uithoudingsvermogen van uw spieren verbetert.

Door de verhoging van de lichaamstemperatuur tijdens zonnegroet, verhoogt het lichaam de secretie van hormonen (adrenaline en nor-adrenaline), die nodig zijn voor het oxygenatieproces. Deze hormonen verhogen de beschikbaarheid van extra vetzuren en koolhydraten om zuurstof om te zetten in energie. Spieren hebben deze energie nodig om de extra spanning en belasting van elke fysieke inspanning aan te kunnen.

4. Verhoog de lichaam-adem coördinatie

Soms hebben we de neiging om de adem in te houden tijdens uitdagende houdingen (of een uitdagende situatie in het leven). In een traditionele zonnegroet worden de bewegingen gecoördineerd met de ademhaling en duurt elke beweging een volledige ademhaling. Dit helpt de lichaam-ademcoördinatie te verbeteren. Een dergelijke coördinatie is handig voor het handhaven van het juiste ademhalingspatroon tijdens uw yoga beoefening, zodat u de beweging van één adem naar één beweging kunt behouden voor optimale veiligheid, concentratie en prestaties.

5. Bereid je voor en concentreer je geest

Vanwege de complexiteit van de bewegingen en de ademhalingscoördinatie tijdens Surya Namaskara is concentratie en focus vereist. Je geest wordt afgestemd en voorbereid op de komende asana-oefening wanneer je begint met zonnegroeten. Het is gemakkelijk om gewond te raken als de geest niet gefocust of gestrest is. Zonnegroeten verhogen je algehele bewustzijn en concentratie, wat essentieel is voor een vruchtbare yoga- (en meditatie) beoefening.

Er zijn veel dwingende redenen om ervoor te zorgen dat je de Zonnegroet opneemt in je fysieke yoga beoefening. Ze bouwen fysieke kracht en uithoudingsvermogen op, ze verwarmen het hele lichaam en ze helpen de aanwezigheid in je beoefening te cultiveren. Zonnegroeten worden al duizenden jaren beoefend om de levensgevende energie van de zon te vieren en om diezelfde energie in jezelf te erkennen. Namaste!

Dit is een re-post van Yogiapproved.com (je kunt de originele post hier zien: https://www.yogiapproved.com/yoga/5-important-reasons-never-skip-sun-salutations/ )

Over de auteur

Zonnegroeten Ram Jain (E-RYT 500) is de oprichter van Arhanta Yoga Ashrams en de hoofdleraar van de verschillende yoga lerarenopleidingen die de Arhanta Yoga Ashram biedt in zowel Europa als India .

Hij doceert professionele yoga lerarenopleiding , Yin Yoga, filosofie, anatomie en fysiologie, en geavanceerde asana’s in India en Nederland. Ram begon met lesgeven in 1998 en hij heeft wereldwijd meer dan 4000 yogadocenten opgeleid.

Schrijf u nu in om onze serie korte e-books te ontvangen

 

 

Subscribe now to receive our series of short e-books

Our E-books

Subscribe to our mailing list and receive a series of short e-books