Mythen en Waarheden over Bandha’s

Mythen en waarheden over Bandha's (yoga met energiesloten)

In je yogalessen of training heb je waarschijnlijk wel eens van de Bandha’s gehoord. Veel yogadocenten gebruiken regelmatig de zin ‘activeer je bandha’s in hun instructies. Maar vaak worden bandha’s niet goed uitgelegd en is er veel verwarring. Lees verder om te begrijpen wat de bandha’s zijn, wat het eigenlijk betekent om ze te activeren en wat het doel hiervan is.

Wat zijn de bandha’s?

Er zijn zes sluitspieren in ons spijsverteringsstelsel. Een sluitspier is een ring van spieren die dient om een ​​opening te bewaken of te sluiten. Drie van deze zes sluitspieren kunnen worden samengetrokken om de bandha’s of de sluizen te creëren.

  1. Anale sluitspier om Mula Bandha te creëren
  2. Sluitspier van Oddi om Uddiyana Bandha te creëren
  3. Bovenste slokdarmsfincter om Jalandhara Bandha te creëren

Wanneer alle drie de sluitspieren gesloten zijn, creëren we Maha Bandha

Het sluiten van deze sluitspieren creëert fysieke en energetische sloten in het lichaam. Deze sluitingsgebaren vergrendelen de vitale energieën (prana’s) in een specifiek deel van het lichaam. Deze energiesloten worden Bandha’s genoemd. Deze sloten zijn essentiële componenten in de beoefening van pranayama.

Ademen is de belangrijkste functie van prana. Prana regelt het in- en uitademen en geeft daarmee energie aan alle fysieke en mentale activiteiten. De enige juiste manier om prana te manipuleren is adem. In vergevorderde stadia kunnen pranayama-technieken worden gebruikt. Pranayama kan letterlijk vertaald worden als de uitbreiding van levenskracht. Dit moet op een gecontroleerde manier gebeuren met de juiste intenties en onder begeleiding van een ervaren leraar.

Wat vaak ‘pranayama’ wordt genoemd, is eigenlijk voorbereidende pranayama of ademhalingsoefeningen. Het verschil tussen ademhalingsoefeningen en pranayama is dat pranayama echt een oefening is voor gevorderde beoefenaars, en het gebruik van interne en externe retenties (antar en bahaya kumbhaka) en (!) De yogasloten, bandha’s, met zich meebrengt.

Lees: Wat is het verschil tussen pranayama en ademhalingsoefeningen?

Voorzorgsmaatregelen

Ook al zijn er zeer gunstige effecten, in sommige gevallen kunnen bandha’s uw toestand of ziekte verlichten. U mag niet proberen de bandha’s toe te passen als een van de volgende voorwaarden op u van toepassing is:

  • u bent zwanger
  • u heeft bloeddrukstoornissen
  • u heeft een soort buikziekte of aandoening
  • u heeft darmstoornissen of hernia
  • u lijdt aan een hartaandoening

Voordelen van de bandha’s

Fysieke voordelen

Wanneer de bandha’s worden aangebracht, activeren ze spieren en stimuleren ze de organen en de klieren in de betreffende regio. Toepassing van mula bandha activeert bijvoorbeeld de bekkenbodemspieren en stimuleert de voortplantingsorganen. Het geeft ze een toon en verbetert het functioneren. Een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in 2017 met 50 vrouwen die leden aan symptomatische milde verzakking van het bekkenorgaan, heeft aangetoond dat een regelmatige beoefening van mula bandha gedurende een periode van drie maanden de ernst van de symptomen heeft helpen verminderen en de kwaliteit van leven heeft verbeterd bij patiënten met een lichte verzakking. [1]

Astrale voordelen

Bandha’s stimuleren ook de chakra’s door de energie om hen heen vast te zetten. Omdat de prana altijd beweegt, vergroot de bandha deze stroom rond de chakra’s. Wanneer chakra’s worden gestimuleerd, verspreiden ze de prana’s efficiënter door het lichaam. Dit resulteert in fysiek en mentaal welzijn.

Om de effecten van bandha’s te begrijpen, is het essentieel om de vijf belangrijkste prana’s te begrijpen.

Wat zijn de vijf prana’s?

Over het algemeen zeggen mensen dat prana energie is. Goed en fout! Niet alle energieën zijn hetzelfde. Net zoals er energie in voedsel zit, zit er energie in de batterij. Maar het zijn verschillende soorten energie. U kunt voedsel niet vervangen door batterijen voor uw energiebron.

Prana betekent levenskracht of vitale energie. Dit zijn de krachten of energieën die we nodig hebben om onze levensactiviteiten te doen. Wat zijn nu levensactiviteiten? Hoe weet je of iemand nog leeft? Je weet omdat ze ademen, bewegen, spreken, denken. Rechtsaf? Deze activiteiten worden dus levensactiviteiten genoemd. En de energie of de kracht die we nodig hebben om deze activiteiten uit te voeren, wordt prana genoemd. Er zijn vijf grote prana’s die energie leveren voor vijf verschillende soorten levensactiviteiten.

  1. Apana – kracht die nodig is voor uitscheiding, zoals zweten, plassen, enz.
  2. Samana – kracht die nodig is voor de spijsvertering en het metabolisme.
  3. Prana – kracht die nodig is om het hart te laten pompen.
  4. Vyana – kracht vereist circulatie en beweging.
  5. Udana – kracht die nodig is voor handelingen van het bovenlichaam zoals praten, denken, oogbewegingen, enz.

Door het aanbrengen van bandha’s verbeteren we de werking van deze prana’s in het lichaam. Wanneer prana goed stroomt, optimaliseert het de functie, regeneratie en genezing van het fysieke lichaam.

Hoe de vier bandha’s toe te passen?

Hoewel veel leraren studenten vragen om bandha’s toe te passen tijdens de asana-les, werden bandha’s traditioneel alleen toegepast tijdens het beoefenen van pranayama. Het is eigenlijk niet mogelijk om bandha’s toe te passen terwijl je asana doet, omdat je in asana ademt en je bandha’s inademt. Je kunt dus alleen bandha’s toepassen als je je adem in de asana houdt. Maar vraagt ​​de leraar je ooit om de adem in te houden?

De sloten kunnen in het begin ongemakkelijk zijn en het vergt enige oefening om u op uw gemak te voelen met de sloten. Zoek voordat u begint een stabiele en comfortabele zithouding met uw rug langwerpig. Hier enkele tips voor het leren toepassen van deze energiesloten:

Mula Bandha

Mula Bandha kan worden aangebracht met interne of externe ademretentie. Om mula bandha met interne retentie toe te passen,

  1. Adem vier tellen in en stel je voor dat je moet plassen en poepen, maar je mag het niet doen.
  2. Dus als u probeert uw urine en ontlasting vast te houden, activeert u automatisch uw bekkenbodemspieren.
  3. Houd de spieren nu 8 tot 16 tellen voorzichtig vast.
  4. Laat de bekkenbodem los en adem uit.

Het is belangrijk om te onthouden dat u de bekkenbodemspieren niet te veel mag gebruiken of te veel samentrekken. Een beetje knijpen is voldoende. Je bovenlichaam moet kalm en stabiel zijn.

Uddiyana Bandha

Dit kan zowel zittend als staand worden beoefend. Terwijl u staat, plaatst u uw handen stevig op de dijen, houdt u de benen uit elkaar en buigt u uw romp iets naar voren.

Om uddiyana bandha toe te passen,

  1. Maak eerst de longen en buik leeg door gecontroleerde uitademing. Adem uit totdat er geen lucht meer in je buik zit.
  2. Als de longen en buik helemaal leeg zijn, zuig dan de navel in en omhoog. Als in een noedelzuigende beweging. Hierdoor stijgt het diafragma op natuurlijke wijze in de borstholte en rust de buik tegen de achterkant van het lichaam, hoog in de borstholte
  3. Houd nu de adem en de buik voorzichtig vast gedurende 8 tot 16 tellen.
  4. Laat de buik los en adem voorzichtig in.

Onthoud dat u tijdens het vasthouden van dit slot niet ademt. Je doet bahaya kumbhak , externe retentie (de adem uit het lichaam houden).

Probeer de adem niet langer in deze positie vast te houden dan u comfortabel kunt doen zonder in te ademen. Het is gebruikelijk om een ​​beetje te hoesten bij het leren van uddiyana bandha.

* Merk op dat deze bandha alleen kan worden aangebracht met externe retentie. Het is niet mogelijk om deze bandha uit te voeren na inademing (interne retentie).

Jalandhara Bandha

Jalandhara bandha kan zowel tijdens interne als externe retentie worden aangebracht.

Om jalandhara bandha toe te passen met interne retentie,

  1. Adem 4 tellen in, plaats de bovenkant van de tong plat tegen het gehemelte.
  2. Zuig je tong naar je keel.
  3. Maak nu een ‘)’ beweging met je kin en breng deze lager en dichter bij de halskeping.
  4. Houd de adem in voor 8-16 tellen.
  5. Breng de kin terug naar de oorspronkelijke positie en adem uit.

Maha Bandha

Wanneer alle drie de sloten worden aangebracht in externe retentie, wordt dit maha bandha genoemd. Dit is een zeer krachtig slot omdat alle drie de sloten in de externe retentie zijn aangebracht. Dit mag alleen worden gedaan na een goede controle over de eerste drie sluizen.

Mythen en waarheden over de bandha’s

Je kunt bandha’s toepassen tijdens asana’s

Het is niet mogelijk om de bandha tijdens een asana aan te brengen, tenzij je ook je adem inhoudt. Wat de leraren meestal willen zeggen, is dat je je spieren activeert, niet blijft hangen terwijl je de asana doet. Het activeren van de spieren tijdens asana’s geeft betere controle en stabiliteit. Maar dat is slechts activering van de spier, niet het aanbrengen van bandha’s

Iedereen kan bandha’s toepassen

Om bandha’s toe te passen heb je een zekere mate van mentale en fysieke controle nodig. Traditioneel werden bandha’s alleen gegeven aan studenten met een goede reguliere beoefening.

Bandha’s kunnen alleen goed doen, maar geen kwaad

Zoals elke andere oefening wanneer niet goed uitgevoerd, kunnen bandha’s ook nadelige effecten veroorzaken. Daar moeten ze worden geleerd en geoefend onder de juiste supervisie van een bekwame leraar.

Je moet veel kracht gebruiken om bandha’s toe te passen

Als je eenmaal begrijpt dat bandha’s heel subtiel en zacht zijn geworden. Je mag geen extra stress voelen bij het aanbrengen. Als je te veel kracht en extra spiercontractie gebruikt, is de kans groot dat je ze verkeerd doet.

Conclusie

De bandha’s worden gebruikt om prana en chakra’s te stimuleren. Omdat dit een diep begrip van het astrale lichaam vereist, is een goede lichaamscontrole nodig voordat u ze gaat gebruiken. Met de juiste bedoeling dient dit om vooruitgang te boeken op het yogapad. Het oefenen van de bandha’s moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren, aangezien misvattingen over de bandha’s misleidend kunnen zijn voor beginners. Begin altijd met oefenen onder begeleiding van een ervaren docent!

Leessuggestie: Asana, Pranayama, Mudra en Bandha – Swami Saraswati Satyananda

Over de auteur

Mythen en waarheden over Bandha's

Ram is Founding Director van de Arhanta Yoga Ashrams India en Nederland. In de afgelopen 10 jaar zijn de Arhanta Yoga Ashrams internationaal bekend geworden vanwege hun professionele yoga lerarenopleidingen in India en Europa, en hebben ze tot nu toe opgeleide meer dan 4000 yogadocenten van over de hele wereld. Ram is de hoofdleraar van de 200-urige yoga-lerarenopleiding in India en Nederland en de auteur van het uitgebreide boek: Hatha Yoga voor leraren en beoefenaars – een uitgebreide gids voor holistische volgordebepaling .

Schrijf u nu in om onze serie korte e-books te ontvangen

 

 

Subscribe now to receive our series of short e-books

Our E-books

Subscribe to our mailing list and receive a series of short e-books