Welke yogastijl past het beste bij jouw behoeften?

welke yogastijl

Met zijn stijgende populariteit krijgt yoga steeds meer nieuwe volgers. Velen sluiten zich aan bij de yoga-beweging om hun cardiovasculaire conditie te verbeteren, maar ook om het algehele welzijn te verbeteren.

Voor de fitnessfanaten onder ons lijkt yoga misschien nog steeds te zachtaardig om ze uit te dagen. Het hangt echter sterk af van de soorten yoga die je beoefent. Yoga kan een geweldige training zijn, zelfs voor de meest fitte mensen, het kan een geweldige balans creëren met andere veelgevraagde sporten en disciplines.

Verschillende yogastijlen kunnen geweldige hulpmiddelen zijn om uithoudingsvermogen, kracht en lichaamsbewustzijn te vergroten voor diegenen die hun algehele conditie willen verbeteren. Andere soorten yoga kunnen kalmeren en ontspannen om stress te verlichten. En dit is slechts het topje van de ijsberg als het gaat om wat yoga kan doen voor je algehele gezondheid.

Maar hoe weet je welke yogastijlen geschikt zijn om te oefenen?

Yogastijlen: de 3 belangrijkste soorten yoga en hun effecten op het autonome zenuwstelsel

Er zijn tegenwoordig ontelbare yogastijlen. Al deze stijlen kunnen echter worden vergeleken met een van de drie yogastijlen die hieronder in detail worden besproken:

  • Hatha Yoga
  • Vinyasa Yoga
  • Yin Yoga

Bij het bespreken van deze drie hoofdtypen yoga onderscheiden we ze vooral op basis van hun activiteitenniveau. En dus hun invloed op ons autonome zenuwstelsel (ANS). Ons ANS regelt alle onvrijwillige systemen van het lichaam (zoals bloedcirculatie, spijsvertering, hormonale balans en immuunsysteem). Het bestaat uit twee subsystemen:

  • Sympathische zenuwstelsel (SNS), dat het lichaam voorbereidt op actie en stress (“fight-or-flight”)
  • Parasympathisch zenuwstelsel (PNS), dat alle reguliere functies voor de groei en genezing van het lichaam reguleert (“rust-en-regeneratie”)

De meeste yogastijlen stimuleren voornamelijk de ‘rust-en-regeneratie’-respons (PNS) of de’ vecht-of-vlucht’-respons (SNS). Sommige soorten yoga stimuleren beide afdelingen van ons autonome zenuwstelsel.

Laten we dus deze drie hoofdtypen yoga en hun effecten nader bekijken.

De belangrijkste voordelen van Hatha Yoga:

Hatha Yoga is de oudste stijl van deze drie en wordt tegenwoordig vaak beschouwd als de basis van alle bestaande yogastijlen. Het is een oefening om het fysieke lichaam te zuiveren en te beheersen. En als gevolg van deze oefeningen begin je ook controle over de geest te krijgen.

De Hatha Yoga Pradipika, samengesteld door Swami Svatmarama in de 15e eeuw na Christus, benadrukt het belang van asana-beoefening om de lichamelijke gezondheid te verbeteren. Swami Svatmarama vertelt ook hoe we de zonne- (yang) en maan- (yin) energieën in het lichaam beïnvloeden in Hatha Yoga, en ze in evenwicht brengen voor een betere gezondheid en spirituele ontwikkeling.

Hatha Yoga biedt ook de volgende voordelen:

1. Herstelt ons autonome zenuwstelsel

Ons zenuwstelsel heeft zowel activeringstoestanden nodig, het ‘vechten of vluchten’ (sympathisch zenuwstelsel) als het ‘rust-en-regenereren’ (parasympathisch zenuwstelsel).

Een onevenwichtig zenuwstelsel komt veel voor in onze moderne samenleving. Sommigen van ons brengen het grootste deel van de tijd door in de opgewonden SNS-staat, terwijl anderen ‘vastzitten’ in de lusteloze, depressieve PNS-staat.

Tijdens een Hatha Yoga-oefening doorlopen we een cyclus van oefeningen en houdingen die het zenuwstelsel versnellen en vervolgens het zenuwstelsel opnieuw remmen, waardoor het een grondige training krijgt.

Door uitdagende asana’s af te wisselen met ontspanningshoudingen zoals Savasana (Corpse Pose), leren we ons lichaam om gemakkelijk van de ene toestand van het zenuwstelsel naar de andere te gaan. Dit resulteert in meer innerlijke balans en harmonie en een verbeterde algehele gezondheid.

2. Houdt de ruggengraat jong

“Je bent zo jong als je rug flexibel is” is een veel voorkomende uitspraak in de yogawereld. En medische studies beginnen deze oude wijsheid te bevestigen.

Bij Hatha Yoga leggen we veel nadruk op het bewegen van de wervelkolom in verschillende richtingen. De beweging tussen voorwaartse en achterwaartse buigingen, wendingen en laterale rekoefeningen masseert de tussenwervelschijven en vergroot hun vermogen om voedingsstoffen uit de omliggende weefsels te absorberen.

Hieruit is gebleken dat langdurige beoefenaars van Hatha Yoga in een onderzoek in Taiwan significant gezondere en minder gedegenereerde schijven hebben dan de controlegroep.

3. Verhoogt het algehele uithoudingsvermogen en de kracht

Een traditionele Hatha Yoga-beoefening is een uitdaging. Het verlegt uw grenzen op het gebied van uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit en coördinatie.

Hoewel er op regelmatige tijdstippen ontspanningshoudingen zijn in Hatha Yoga (waardoor het er gemakkelijk uitziet), creëren zonnegroeten, kracht opbouwende oefeningen, inversies en armstanden een grote variëteit in de beoefening om het algehele uithoudingsvermogen en de kracht te vergroten.

De belangrijkste voordelen van Vinyasa Yoga:

De dynamische en vaak nogal krachtige beoefeningen van vandaag de dag vinden hun oorsprong bij de legendarische leermeester: Sri Krishnamacharya. Hij was de leraar van K. Pattabhi Jois, die halverwege de jaren zeventig een legende werd met de Ashtanga Vinyasa Series.

De Ashtanga Primary Series werd op haar beurt de blauwdruk voor veel Vinyasa- en Power Yoga-lessen. Waar de Ashtanga Primary Series als choreografie is vastgelegd, is er veel meer vrijheid in Vinyasa Flow. Een gemeenschappelijk element van Vinyasa Yoga is dat we ernaar streven om met vloeiende overgangen van de ene houding naar de andere te gaan.

Vinyasa Yoga biedt ook de volgende voordelen:

1. Verbetert het uithoudingsvermogen door middel van een cardiovasculaire training

Over het algemeen bevinden we ons tijdens een Vinyasa Flow-oefening in een geactiveerde toestand van het sympathische zenuwstelsel (SNS).

Naarmate we onze spieren gebruiken, nemen onze ademhaling en hartslag toe en trainen we ons uithoudingsvermogen en cardiovasculaire systeem. Tijdens Vinyasa houden we doorgaans een constante en matige druk op ons hart en ademhalingssysteem.

Er is veel meer vrijheid in Vinyasa Flow. Er zijn misschien enkele korte fasen om op adem te komen, maar meestal blijven we in beweging (met onze hartslag en ademhaling boven rustniveau). Daarom zal de regelmatige beoefening van dynamische yogastijlen zoals Vinyasa je vermogen om langdurige fysieke en mentale inspanning te ondersteunen vergroten. Dit komt in feite neer op het verhogen van uw fitnessniveau.

2. Verhoogt de kracht in uw ledematen en kern

Het actieve en dynamische karakter van een Vinyasa Yoga-oefening zal je benen, armen en kern versterken. Dit is een alom geprezen voordeel van deze meer dynamische soorten yoga, omdat ze meestal een grote verscheidenheid aan Lunges, Warrior Poses en Chaturanga Dandasanas (yogische push-ups) bevatten.

De verhoogde kernkracht kan ook helpen om je houding en algehele lichaamscontrole te verbeteren.

3. Verhoogt het metabolisme

Door de verhoogde spierspanning (zoals bij elke conventionele oefening), heeft Vinyasa Yoga de neiging het metabolisme van de beoefenaar te verhogen, wat kan leiden tot gewichtsverlies.

De belangrijkste voordelen van Yin Yoga:

Yin Yoga is een vrij nieuwe yogastijl, opgericht door Paulie Zink in de jaren 80. Het is een stijl die zich richt op het Yin-aspect van het taoïsme. Deze stijl benadrukt zachtere, kalmerende en ondersteunde houdingen en ze worden gedurende een langere periode vastgehouden (meestal ongeveer drie tot vijf minuten).

Het doel is om de bindweefsels in de beoogde gebieden voorzichtig te belasten. In tegenstelling tot Restorative Yoga is Yin Yoga niet per se gemakkelijk.

Yin Yoga biedt ook de volgende voordelen:

1. Verhoogt de flexibiliteit door diepe fascia vrij te geven

Diepe fascia bestaat uit dicht vezelig bindweefsel. Het omringt alle componenten van het lichaam: spieren, pezen, gewrichtsbanden, kraakbeen, botten, zenuwen en bloedvaten. Er is ook een fascia die de organen in hun holtes ophangt en ze in lagen bindweefsel wikkelt, wat viscerale fascia wordt genoemd.

Yin Yoga stimuleert en laat deze fascia los en we profiteren van een therapeutisch effect dat myofasciale release wordt genoemd. Langdurig opgeslagen spanningen komen vrij, littekenweefsel wordt afgebroken en losgelaten en spieren leren zich weer in hun natuurlijke staat te ontspannen.

Dit leidt tot een verbeterde houding, vermindering van chronisch terugkerende blessures en verbeterde gewrichtsmobiliteit.

2. Activeert het parasympathische zenuwstelsel

Wanneer onze ademhaling kalm is, onze spieren ontspannen, onze hartslag in een rustig tempo slaat en onze geest stabiel, gaat ons zenuwstelsel in zijn “rust-en-regenererende” modus (ook bekend als PNS-activering).

In deze toestand van het zenuwstelsel heeft het lichaam de tijd en energie om zichzelf te herstellen en te genezen, om het goed te verteren en te elimineren, en om ervoor te zorgen dat alle systemen in balans zijn. Regelmatig en langdurig in deze staat zijn, is ongelooflijk belangrijk om een ​​blijvende gezondheid te garanderen. Bij Yin Yoga worden de meeste houdingen ongeveer vijf minuten lang vastgehouden.

Vanwege een drukke en hectische levensstijl, zijn velen van ons niet in staat om dagelijks een geschikte dosis PNS te krijgen en begint ons lichaam (en onze geest) sneller te verslijten en kan uiteindelijk afbreken door ziekte of burn-out. Tijdens de lange houdingen in Yin Yoga is onze hartslag langzamer en concentreren we ons op onze ademhaling. Dit kalmeert onze geest. We komen in een staat van PNS-activering en laten ons lichaam en onze geest rusten, verjongen en genezen.

3. Verhoogt onze capaciteit om met ongemak om te gaan

Bij Yin Yoga worden de meeste houdingen ongeveer vijf minuten lang vastgehouden. Wat aanvankelijk gemakkelijk aanvoelt, wordt na een of twee minuten vasthouden veel moeilijker.

Bij het beoefenen van Yin Yoga volgen we twee belangrijke principes:

Houd de pose niet op meer dan 80% van je capaciteit. Dus betreed de pose met volle teugen en ga dan minstens 20% achteruit en ondersteun je lichaam met een blok, steun of kussen om in een “Yin-zone” te blijven. Wel ongemak ervaren, maar geen “rode” pijn. Yin Yoga is niet lui of herstellend, ook al is het erg traag en gebruikt het veel ondersteuning. Het idee is om onze weefsels te belasten om ze te stimuleren en weer in balans te brengen. Daarom word je tijdens een Yin Yoga les geconfronteerd met ongemak en leer je het te verdragen, gebruikmakend van je adem en mentale focus.

Dus, welke soorten yoga passen het beste bij uw fitnessbehoeften?

Als je een fitnessfanaat bent of een bepaalde sportdiscipline op een competitief niveau volgt, vind je misschien de meeste balans van Yin Yoga of zachte Hatha Yoga-oefeningen. Of, als u uw algehele conditie en kracht wilt verbeteren, geeft Vinyasa Yoga u mogelijk de snelste resultaten.

Maar als je een druk leven leidt en je algehele conditie en kracht en flexibiliteit wilt vergroten, zal Hatha Yoga je wat yin-aspecten geven om te ontspannen en wat yang-energie om te trainen en fit te worden. Of je kunt ervoor kiezen om elke week zowel Vinyasa Yoga als Yin Yoga te beoefenen.

Houd er echter rekening mee dat alle yogalessen sterk afhankelijk zijn van de leraar die ze lesgeeft en hoe ze de klas structureren en begeleiden. Het is mogelijk dat een Yin-les erg stressvol is en een Vinyasa-les erg ontspannend en gemakkelijk.

Maar het bovenstaande overzicht zou u een idee moeten geven over geschikte lessen voor u. En als de tijd het toelaat, kun je zelfs stijlen combineren voor extra balans en uitdaging!

Dit is een Re-Post en ga voor het originele artikel naar YogiApproved.com

Over de auteur

welke yogastijl
Kalyani Hauswirth-Jain is een senior docent en de Creative Director bij de Arhanta Yoga Ashrams sinds 2013. Ze is een hoofdtrainer voor de 200 uur durende Yoga Docentenopleiding, 300 uur Yoga Docentenopleiding en een verscheidenheid aan 50 uur cursussen zoals Yin Yoga en Vinyasa Yoga, al meer dan acht jaar.

Ze is ook co-auteur van het internationaal geprezen boek Hatha Yoga for Teachers & Practitioners: A Comprehensive Guide to Holistic Sequencing

 

 

 

Subscribe now to receive our series of short e-books

Our E-books

Subscribe to our mailing list and receive a series of short e-books