Een Yin Yoga reeks is in feite een serie passieve yogahoudingen die tussen de drie en tien minuten worden aangehouden. Deze Yin Yoga asana’s rekken wat wij noemen de yin weefsels op. We horen meestal over yin en yang. Dit zijn fundamentele termen geassocieerd met de Chinese filosofie van complementaire krachten. Yin weefsels zijn dieper gelegen weefsels zoals de pezen, fascia, ligamenten, en de andere bindweefsels van het lichaam. Onze yin weefsels zijn minder vasculair (voorzien van bloed) en minder elastisch, en hebben daarom meer tijd nodig om te stretchen.

Indien regelmatig gestrekt, kan een Yin Yoga reeks de algehele flexibiliteit, circulatie en bewegingsbereik van de gewrichten en fascia vergroten. Het is zo’n opluchting dat je kunt leren hoe je een Yin Yoga volgorde kunt gebruiken en beoefenen als aanvulling op je yang yoga beoefening.

Belangrijk is dat in Yin Yoga series het gebruik van spieren tot een minimum wordt beperkt. Omdat de houdingen langer aangehouden moeten worden, is het gebruik van props zoals kussens en bolsters essentieel. Het is ook heel belangrijk om correct te ademen tijdens een Yin Yoga reeks van asana’s. De nadruk ligt op een ontspannen buikademhaling. De nadruk ligt op een ontspannen buikademhaling. Als we lang, langzaam en diep ademhalen, kunnen we ons lichaam laten ontspannen, waardoor we langer in een houding kunnen blijven.

Wat is het doel van Yin Yoga Sequenties?

Yin Yoga kan inderdaad een beetje saai lijken voor sommigen, omdat het niet de dynamische beweging vereist zoals in meer actieve stijlen zoals Hatha Yoga en Vinyasa Yoga. In deze actieve yogastijlen worden de spieren het meest belast en gestrekt. Spieren zijn yang weefsels; ze zijn snel op te warmen en te strekken, maar ook snel weer af te koelen en te rebounden. Dat is de reden waarom, als je een paar dagen niet oefent, je een grote achteruitgang ziet in flexibiliteit en kracht.

Om het verder uit te leggen, als je alleen dynamische vormen van oefening beoefent, kun je spierkracht winnen, maar niet noodzakelijkerwijs een groter bereik van de beweging. Om een gezond bewegingsbereik rond onze gewrichten te hebben, moeten we ook het diepe bindweefsel en onze gewrichten rekken. Daarom is het inbouwen van een Yin Yoga reeks in je practice cruciaal voor je algehele flexibiliteit en beweeglijkheid.

Yin Yoga werkt diep in op het bindweefsel en activeert verjonging op een diep niveau. Een Yin Yoga serie is een geweldige oefening als je je vast voelt zitten, stijf bent, of het gevoel hebt dat je even wilt pauzeren en vertragen. Een Yin Yoga serie vereist ook een opzettelijk, langzaam tempo. Dit betekent dat Yin Yoga zeer geschikt is voor beginners!

Je kunt ook gebruik maken van props en rustig in de houding komen, wat betekent dat je de tijd kunt nemen en je niet onder druk gezet hoeft te voelen om de rest van de klas in te halen. Hoewel zowel Yin Yoga als Restorative Yoga langzaam en stress-verminderend zijn, zijn ze toch heel verschillend. Bij yin gaat het om het rekken en voorzichtig belasten van bepaalde weefsels. Bij Restorative Yoga gaat het erom uw lichaam te ondersteunen, het te laten ontspannen en genezen.

Wat zijn de voordelen van Yin Yoga?

Fysieke Voordelen

De belangrijkste voordelen kunnen worden samengevat door het effect op de volgende weefsels te begrijpen:

Fascia – Met de lange houdingen, rekken en stimuleren we de lagen van fascia in ons lichaam. Bij regelmatige belasting wordt onze fascia subtiel, en de stroom van voedingsstoffen neemt toe. Dit resulteert in een verbeterde algehele werking van het lichaam.

Ligamenten – Onze ligamenten verbinden botten met botten. Ligamenten zijn stijve en sterke fasciale banden die onze gewrichten beschermen tegen het uit de kom gaan, en daardoor onze bewegingsvrijheid beperken. Maar ligamenten trekken altijd samen naarmate we ouder worden. Met Yin Yoga rekken we zachtjes onze gewrichtsbanden en behouden we de bewegingsvrijheid van onze gewrichten. Met andere woorden, we blijven jonger door onze gewrichtsbanden te rekken.

Pezen – Onze pezen zijn het bindweefsel dat spieren verbindt met het bot. Met yang oefeningen worden de pezen sterk en kort. Dit resulteert in een verminderd bewegingsbereik van de pezen. Dit is de belangrijkste reden voor blessures bij sporters. Met yin houdingen drukken en verlengen we de pezen zachtjes en behouden ze hun bewegingsbereik.

Gewrichten – Alle fysieke beweging gebeurt in onze gewrichten. Maar door de moderne levensstijl, die een gebrek aan beweging en korte-afstandsbewegingen bevordert, nemen de vloeistoffen in de gewrichtskapsels af. Dit vermindert de levensduur van het gewricht. Met Yin Yoga oefenen we zachte druk uit op de gewrichten, wat de gewrichten revitaliseert en de vloeistoffen vernieuwt.

Viscera – Met zachte en lange druk op onze interne organen, stimuleren we ze en verbeteren we hun werking.

Myofasciaal – Als de kwaliteit van het bindweefsel wordt verbeterd, wordt ook de flexibiliteit van onze spieren (myofasciaal) positief beïnvloed.

Mentale Voordelen

Stress loslaten – Het helpt om stress los te laten die is opgeslagen in onze diepere weefsels. Dat is de reden waarom je vaak mensen emotioneel ziet worden of stilletjes ziet huilen tijdens de lessen. U moet weten dat dergelijke reacties volkomen normaal zijn en in feite verwacht kunnen worden.

Emotioneel evenwicht – Het stimuleert onze endocriene klieren door ze onder druk te zetten tijdens de lang aangehouden houdingen. Het effect is een verbeterde hormonale balans wat resulteert in meer evenwichtige emoties.

Helderheid – Er schuilt kracht in stilte. Regelmatig stilzitten en concentreren geeft mentale helderheid.

Een ander groot voordeel van Yin Yoga zijn de voordelen voor mensen die last hebben van migraine. Yin Yoga kan helpen migraine te voorkomen.

Hoe Maak je een Yin Yoga Volgorde

Zoals eerder vermeld, is het doel van een Yin Yoga serie om bepaalde yin weefsels van het lichaam te stretchen en te stressen. Een Yin Yoga volgorde zorgt ervoor dat het hele zenuwstelsel tot rust komt en de geest ontspanning en herstel ervaart. Houd er echter rekening mee dat een onjuiste yin yoga volgorde kan resulteren in te veel stress op een bepaald gewricht of regio. Er zijn geen vaste regels voor het maken van een Yin Yoga les volgorde. Maar laat me een paar tips met je delen die je kunnen helpen om evenwichtige series te maken.

Onthoud dat in Yin Yoga het doel is om de ruimte te vinden net voor je “rand”. Dit betekent dat je een zekere spanning en ongemak kunt voelen, maar dat je geen pijn hebt. Als dat wel het geval is, trek je dan langzaam terug en zoek de ruimte voor je rand; hoever je kunt gaan om je comfortabel ongemakkelijk te voelen. In een Yin Yoga reeks is het ook de bedoeling dat het lichaam koel blijft, zodat we het bindweefsel kunnen stretchen in plaats van de spieren. Dit is nog een reden om het rustig aan te doen, om op je rand te blijven en om te onthouden om te ontspannen tijdens een Yin Yoga serie!

Wil je meer tips? Lees de blog: Yin Yoga lesgeven: 10 tips voor leraren

Als je een leraar bent, zijn er een aantal nuttige tips om een succesvolle en veilige Yin Yoga volgorde aan je studenten te geven. Hier zijn een paar tips:

  • Een Yin Yoga serie kan 60, 75 of 90 minuten duren.
  • Bepaal van tevoren een doel of thema voor de les.
  • Doe een aantal rustige en kalmerende ademhalingsoefeningen voor de les.
  • Probeer het aantal achteroverbuigingen en vooroverbuigingen in een Yin Yoga serie op elkaar af te stemmen.
  • Bouw de les op voor diepe heup openers of voorwaartse buigingen. Je kunt dit doen door de Yin Yoga volgorde van de les te beginnen met meer zachte yin houdingen en dan geleidelijk de intensiteit van de houdingen te verhogen.
  • Probeer de houdingen te combineren in een flow om de veranderingen van lichaamsposities te verminderen.
  • Doe en houd de yin pose altijd even lang aan zowel de linker als de rechter kant.
  • Soms kan het in een Yin Yoga serie gunstiger zijn om een andere yin pose als tegenpose te gebruiken in plaats van een rusthouding.
  • Geef voldoende tijd voor overgangen, uitleg en hulp met props.

Vier Yin Yoga Oefeningen om zelf te doen of om les te geven

Thema: Yin Yoga volgorde voor de benen en ruggengraat

Thema: Yin Yoga sequentie voor stress ontspanning

Thema: Yin Yoga volgorde voor de liezen en de onderrug

Thema: Yin Yoga sequentie voor het hele lichaam

In Yin Yoga kun je leren om veranderingen langzaam aan te nemen en op je eigen tempo te bewegen. Dit is diep respectvol voor lichaam en geest. Blijf in die ruimte vlak voor je grens waar je nog lichamelijke ongemakken kunt voelen, maar blijf toch voor langere tijd in die houding. Een Yin Yoga serie kan precies zijn wat je nodig hebt om je lichaam te transformeren, je flexibiliteit te verbeteren en je geest te kalmeren, op een andere manier!

Je kunt je bewust worden van de tijd die verstrijkt in de houding, maar je zit nooit vast. Je kunt de houding op elk moment aanpassen of verlaten. Vertrouw erop dat geen enkele inspanning om in de houdingen te komen en geen enkele hoeveelheid tijd erin verspild is.

Zoek naar een “niet te veel, niet te weinig” gevoel, en concentreer je niet op het “perfectioneren” van een pose. Het aannemen van een bepaalde houding levert geen beloning op – tenzij het je helpt naar binnen te gaan of meer stilte te vinden in je geest, lichaam en ziel.

Yin Yoga beoefening laat een stroom toe tussen fysieke gewaarwording en mentale concentratie. Er kunnen momenten zijn waarop je je lichaam voelt, waarop je je adem hoort, waarop je geest doet wat hij het beste kan: denken. Een yin houding is om te accepteren wat er gebeurt en te genieten van de stilte.

Over de auteur

Ram Jain

Ram Jain (E-RYT 500) is de oprichter van Arhanta Yoga Ashrams en de hoofdleraar van de verschillende yoga-lerarenopleidingen die de Arhanta Yoga Ashram biedt in zowel Europa als India .

Hij doceert professionele yoga lerarenopleiding , Yin Yoga, filosofie, anatomie en fysiologie, en geavanceerde asana's in India en Nederland. Ram begon met lesgeven in 1998 en hij heeft wereldwijd meer dan 10000+ yogadocenten opgeleid.

Related Posts