Wat is Yoga Nidra: The True Definitions & Benefits Revealed

Wat is Yoga Nidra

Yoga Nidra kan door iedereen worden beoefend. Het heeft enorme voordelen voor iedereen die moeite heeft om los te laten, mensen die lijden aan slaapgebrek, trauma, burn-out en angst. Het is ook zeer heilzaam en heeft een grote helende kracht voor iedereen die een dieper gevoel van vrede wil ervaren en een diepere verbinding met zichzelf wil maken. De beoefening van Yoga Nidra brengt ons in een staat van harmonieus, rustgevend wezen. Vanaf hier kunnen we genezen, herstellen en ontwaken voor ons ware, gelukzalige en eeuwige Zelf. Deze sublieme praktijk wint aan populariteit over de hele wereld omdat steeds meer mensen de helende krachten ervan ervaren terwijl lopend onderzoek de effectiviteit ervan blijft bewijzen.

Maar wat is Yoga Nidra eigenlijk en wat is, in het verlengde daarvan, niet? Lees verder voor meer informatie!

Yoga Nidra betekent letterlijk y ogische slaap . Het is een oude techniek waarbij de beoefenaar de diepe staat van bewuste ontspanning binnengaat. Het is een systematische oefening om het bewustzijn van onze externe wereld naar de innerlijke wereld te verplaatsen.

Het brengt ons in een diepe slaap waarin onze zintuigen, intellect en geest ontspannen. We worden vrij van de begrippen tijd, ruimte en rede. Wanneer dit gebeurt, neemt de hersenactiviteit af en gaat het lichaam in de genezende toestand. Daarom wordt ook gezegd dat een uur yoga Nidra hetzelfde voordeel kan opleveren als een slaap van vier uur. Terwijl het lichaam in een genezende toestand komt, kunt u de gifstoffen op cellulair niveau opruimen, de geest opfrissen en bagage uit het onderbewustzijn verwijderen.

Wat is Yoga Nidra niet?

Het is niet alleen een ontspanning: het is behoorlijk populair geworden om de term ‘Yoga Nidra’ te gebruiken voor elke methode die ontspanning biedt. Hoewel de beoefening van Yoga Nidra diepe ontspanning biedt, is het niet alleen een ontspanningsmethode. Yoga Nidra is een specifieke staat van innerlijk bewustzijn. Het is een bewuste ervaring van een droomloze, diepe slaap waarbij een persoon verbonden raakt met de innerlijke wereld en de verbinding met de buitenwereld verbreekt.

Het is niet alleen een begeleide visualisatie: hoewel soms begeleide visualisatie wordt gebruikt in de beoefening van Yoga Nidra, is het doel om het bewustzijn van de externe wereld naar de interne wereld te verplaatsen. Begeleide visualisaties helpen meestal bij het activeren en bewust worden van onze zintuigen en verplaatsen daarom het bewustzijn naar buiten.

Het zijn niet alleen bevestigingen of autosuggesties: hoewel affirmaties en autosuggestie deel kunnen uitmaken van Yoga Nidra om het onderbewustzijn positief te beïnvloeden, gaat het veel verder dan alleen het onderbewustzijn aantasten.

Het is niet alleen mijmering: mijmering is de toestand waarin men aangenaam verdwaalt in droomachtige gedachten. Yoga Nidra kan in eerste instantie een soortgelijk effect veroorzaken, maar is bedoeld om het bewustzijn naar een veel dieper rijk te verplaatsen.

Het is niet alleen een droomtoestand: in het begin is het mogelijk om tijdens de oefening veel complexe dromen te krijgen. Maar Yoga Nidra is geen staat van dromen. Tijdens het dromen zijn de zintuigen en het mentale proces nog steeds volledig actief. In de huidige staat van Yoga Nidra houden de mentale processen op, rusten onze zintuigen en wordt de geest helder en kalm.

Yoga Nidra versus Shavasana

Shavasana is een rustende yogapose waarbij het fysieke lichaam en de geest bedoeld zijn om stil en stil te zijn, en de ademhaling is moeiteloos en zacht. ‘Shav’ betekent letterlijk ‘dood lichaam’ of ‘lijk’ en de pose is daarom Corpse Pose. Deze complete stilte brengt diepe ontspanning voor lichaam en geest. Corpse Pose ziet eruit als een gemakkelijke pose, maar veel beoefenaars vinden het bijzonder uitdagend omdat het vereist dat ze de controle over de lichaamsdelen loslaten, waardoor de adem kan vertragen en de geest kan kalmeren.

Shavasana wordt over het algemeen beoefend voor een duur van 1 tot 5 minuten. Het is normaal dat mensen in langere Shavasana in slaap vallen, bijvoorbeeld in een langere, laatste ontspanning na het beoefenen van asana’s. Maar het idee is om gewoon de geest, de adem en de zintuigen stil te houden zoals in een dode toestand.

In Yoga Nidra begeleidt de beoefenaar zijn studenten om comfortabel te gaan liggen. De studenten gaan bij voorkeur in Shavasana liggen omdat dat natuurlijk de meest moeiteloze en evenwichtige rusthouding is. Maar het is ook heel gewoon en acceptabel om studenten op hun buik of op hun zij te laten liggen. De docent leidt de leerlingen door een gedetailleerd en specifiek script. Aan het begin van de instructies wordt je gevraagd om een Sankalpa op te zetten of een besluit voor jezelf te nemen of een beroep te doen op het diepste verlangen.

Misschien heb je het gevoel ervaren als je half slaapt, en het voelt vreemd alsof je hersenen dommelen. Zo’n bewustzijnsstaat, tussen wakker zijn en slapen, is een staat waar Yoga Nidra je naar toe kan brengen.

Dus om samen te vatten; Shavasana is een yoga-asana, een houding. Yoga Nidra is een bewustzijnsstaat, tussen slaap en wakker in. Het is volledige ontspanning van het lichaam, terwijl de geest wakker blijft. Bij juist gebruik van Shavasana kan men Yoga Nidra ervaren, maar de twee zijn onafhankelijke concepten. Shavasana is niet vereist voor Yoga Nidra, en het beoefenen van Shavasana betekent niet dat men Yoga Nidra zal ervaren.

Yoga Nidra versus hypnose

Bij zowel Yoga Nidra als hypnose is het lichaam diep ontspannen en is het onderbewustzijn zeer actief. Maar dit zijn de enige overeenkomsten.

Omdat zowel Yoga Nidra als hypnose kunnen worden gebruikt om de geest te beïnvloeden, denken veel mensen dat Yoga Nidra een vorm van hypnose is. Maar zowel de praktijk als het doel zijn heel verschillend. Hoewel ze allebei beginnen met de begeleide ontspanning, gaat Yoga Nidra door in de ene richting en hypnose in een andere. Maar het is waar dat wanneer de zintuigen en de geest kalmeren, u door een hypnotische toestand kunt gaan. Als u op de hoogte blijft van het lopende proces, kunt u die toestand omzeilen.

Daarom herhaalt de leraar vaak of vraagt ​​hij je om niet te slapen. In Yoga Nidra probeer je wakker te blijven. Zelfs als je diep ontspant, wil je niet slapen. Je bent je ervan bewust dat je bezig bent met Yoga Nidra. In Yoga Nidra is de bewuste geest nog steeds actief en kan hij op elk moment de controle overnemen, en bij hypnose wordt het bewustzijn vaak onderdrukt en heb je misschien geen herinnering meer aan wat je hebt ervaren.

In Yoga Nidra is de rol van de leraar om je te begeleiden en je naar een staat van diep bewustzijn te brengen. Bij hypnose neemt de therapeut vaak de controle over de bewuste geest om je onderbewustzijn te verkennen.

Yoga Nidra versus ontspanning

Als we moe worden van iets doen of hard werken, moeten we ontspannen. De meeste mensen doen activiteiten zoals naar muziek luisteren, tv kijken, wandelen of lezen, etc. Dit is geen ontspanning, dit is een afleiding. Hier leiden we ons om naar aangenamere activiteiten.

Juiste ontspanning is wanneer het lichaam, de geest en de vijf zintuigen rusten. Tijdens diepe slaap (droomloze slaap) zijn we bijvoorbeeld aan het ontspannen. In diepe slaap ontspannen het lichaam, de geest en de zintuigen volledig. Ontspanning is zeer noodzakelijk omdat alleen bij ontspanning het lichaam geneest, herstelt en groeit. Maar hier verdwijnt het bewustzijn. Daarom weten we niet wat er gebeurde terwijl we sliepen.

Yoga Nidra begint met ontspanning, maar gaat veel verder. In Yoga Nidra is ontspanning van lichaam, geest en zintuigen erg belangrijk, maar dat is niet het uiteindelijke doel. In Yoga Nidra is het bewustzijn actief en in een observerende staat. Ook al komen de hersenen in een diepe staat van ontspanning, je observeert het lichaam, de geest en de zintuigen.

Voordelen

Verjongt het lichaam

Tijdens Yoga Nidra gaat het lichaam in een modus van diepe ontspanning. Regelmatige beoefening helpt het lichaam om in nog diepere staten van genezing en verjonging te komen. Tijdens deze oefening worden de lichaamsfuncties minimaal, het metabolisme vertraagt ​​en de hormonale functie neemt toe. Daarom krijgt het lichaam de kans om met de herstelactiviteit te beginnen en de gifstoffen uit het systeem te verwijderen.

Hierdoor begint het lichaam energie te besparen. Dit proces verwijdert vermoeidheid en verjongt de hersenen. Na de sessie zul je fris en energiek zijn terwijl je vele uren hebt geslapen.

Vermindert stress

We hebben allemaal last van een soort stress. Stress is een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Sommige stress is gezonde stress en sommige niet. Wanneer de ongezonde stress niet onder controle wordt gehouden, veroorzaakt dit lichamelijke en geestelijke ziekten. Dit worden ook wel psychosomatische ziekten genoemd.

Stress brengt ons in een sympathische activiteitszone en voert onze energie af, waardoor de hersenen en de organen van de benodigde middelen worden beroofd. Daarom vermindert in stressvolle situaties ons denkvermogen aanzienlijk en voelen we ons moe en lui. Hierdoor kunnen we niet goed analyseren en raken we in de war tussen belangrijk en onbelangrijk.

Soms hebben we ook onderdrukte of onderdrukte emoties die constante stress in het lichaam en de geest veroorzaken. Met de regelmatige beoefening van Nidra begonnen we ons langzaamaan bewust te worden van ons onderbewustzijn en de verborgen problemen. Met het toegenomen bewustzijn zijn we in staat deze problemen los te laten en los te laten.

Verbetert de concentratie

Concentratie is het vermogen om de geest op één centraal punt te houden. Dit is voor de meesten van ons moeilijk omdat de geest op een aap lijkt. Het houdt er niet van om op één plek te blijven en raakt snel afgeleid en verveeld. Gebrek aan concentratie is voor de meesten van ons een groot probleem.

Tijdens Yoga Nidra oefenen we om gefocust te blijven op de instructies van de leraar en het bewustzijn te verplaatsen naar de verschillende lichaamsdelen en sensaties. In het begin blijft de geest dwalen, maar terwijl we proberen de instructies te volgen, blijven we de geest terugbrengen naar de praktijk. Langzaam, met regelmatige oefening, kunnen we steeds langer bij de instructies blijven en de geest begint steeds minder af te leiden.

Na verloop van tijd krijgen we controle over de geest en trainen we hem om te volgen en te focussen. Bijna iedereen die ik les heb gegeven, heeft een grote verbetering gezien in hun concentratievermogen. Tegenwoordig integreren veel scholen Yoga Nidra ook in het curriculum om het te gebruiken als een middel om de concentratie van jonge studenten te verbeteren.

Verbetert het geheugen

Met de beoefening van Yoga Nidra verbeteren we ons vermogen om attent te zijn, ons te concentreren. We verbeteren ook ons ​​vermogen om informatie te bewaren, we verbeteren ons geheugen. Naarmate ons onderbewustzijn onnodige bagage en informatie-overload verwijdert, maken we mentale ruimte vrij en wordt ons onderbewustzijn actiever en duidelijker. Hierdoor neemt de efficiëntie van het onderbewustzijn toe en begint het informatie efficiënter op te nemen en vast te houden. Dit proces is vergelijkbaar met het defragmenteren van de harde schijf van uw computer. Tijdens het defragmentatieproces worden alle gegevens en lege ruimte opnieuw gerangschikt om de efficiëntie van de harde schijf te vergroten.

Normaal gesproken gebruiken we alleen de linker hersenhelft van onze hersenen om te leren. De regelmatige beoefening van Yoga Nidra stimuleert echter ook het functioneren van de rechterhersenhelft. Dit helpt op zijn beurt om de informatie beter te bewaren.

Volgens Ostrander (1973) ‘is het met behulp van de techniek van Yoga Nidra mogelijk om een ​​vreemde taal te leren in ⅕ de van de tijd die vereist is door conventionele methoden ‘.

Verbetert de ANS-respons

Het autonome zenuwstelsel (ANS) is verantwoordelijk voor verschillende lichaamsfuncties zoals metabolisme, genezing en groei. Dit systeem werkt onvrijwillig. We kunnen het niet activeren of deactiveren. Er zijn twee subsystemen van ANS: het sympathische zenuwstelsel en het parasympathische zenuwstelsel.

Het sympathische zenuwstelsel (SNS) levert energie en middelen aan onze spieren en ons hart. Het wordt geactiveerd tijdens fysieke of mentale stressactiviteiten. Deze activiteiten variëren van sporten, hardlopen, ruzie maken, vechten, piekeren of andere activiteiten die ons in stress brengen. Het belangrijkste doel van dit subsysteem is om ons te helpen omgaan met stress.

Het parasympathisch zenuwstelsel (PNS) levert energie en middelen aan de hersenen en de inwendige organen zoals de lever, nieren, darmen, enz. Het wordt geactiveerd tijdens rustige en vredige periodes. Het doel van dit subsysteem is om het lichaam de instrumenten te geven om te genezen, groeien en verteren. Wanneer ons zenuwstelsel zich in de parasympathische modus bevindt, verbeteren onze hersenfuncties en vindt herstel op celniveau plaats.

We hebben beide systemen nodig wanneer ze nodig zijn. Maar door de overmatige stress en onderdrukte psychosomatische stress blijft de SNS bij de meeste mensen veel langer actief. Het blijft actief, zelfs als we moeten rusten en genezen. Dit belemmert de genezing en het herstel van het lichaam, wat resulteert in ziekte.

Tijdens het beoefenen van Yoga Nidra activeren we het parasympathische zenuwstelsel. We trainen ons onderbewustzijn om stress te verminderen en in een vreedzame en oplettende staat te blijven. Daarom helpt Yoga Nidra het lichaam te verjongen. Met de regelmatige beoefening van Yoga Nidra kun je de algehele ANS-regulering en respons verbeteren.

Conclusie

Yoga Nidra is een subtiele, maar zeer krachtige oefening die ons kan helpen om te gaan met dagelijkse stress en triggers. Maar het kan ons zoveel meer genezing en groei bieden, omdat de beoefening het potentieel heeft om diepgewortelde trauma’s los te laten en ons bewustzijn naar ons meest authentieke zelf te leiden.

In de woorden van Swami Satyananda:

‘Het is een toestand waarin je niet slaapt of wakker bent. Als je in slaap valt, is het geen Yoga Nidra. Als je wakker blijft, is het ook geen Yoga Nidra. Als dromen je inhalen, is het niet Yoga Nidra. Yoga Nidra is een toestand waarin er tegelijkertijd bewustzijn is van de bewuste, onderbewuste en onbewuste velden van je geest. Het is een perfecte therapie. Het verwijdert alle psychologische afwijkingen en sanskara’s en helpt je om je normale, natuurlijke zelf te worden.’

Over de auteur

Ram Jain - Arhanta Yoga Ram is de oprichter van de Arhanta Yoga Ashrams India en Nederland. In de afgelopen 10 jaar zijn de Arhanta Yoga Ashrams internationaal bekend geworden vanwege hun professionele yoga lerarenopleidingen in India en Europa, en hebben ze tot nu toe opgeleide meer dan 4000 yogadocenten van over de hele wereld. Ram is de hoofdleraar van een veelvoud aan yoga lerarenopleidingen, waaronder de 50 uur durende Yoga Nidra lerarenopleiding .

Schrijf u nu in om onze serie korte e-books te ontvangen