Yogische manieren om sterkere groepen en relaties op te bouwen

Yogische manieren om sterkere groepen en relaties op te bouwen

Als yogaleraar of coach is de kans groot dat je vaak met groepen werkt. En op andere gebieden van je leven maak je ook deel uit van groepen, zoals je familie of vrienden. Hoe kun je een nieuwe dimensie geven aan de groepen en teams waarmee je werkt of er gewoon deel van uitmaakt, door principes uit yoga te gebruiken? Hoe kan yoga helpen om een ​​sterkere band met anderen op te bouwen?

Verbinding met jezelf en anderen

Allereerst is yoga een krachtige manier om een ​​sterkere band met jezelf te cultiveren. Alle yogapraktijken zijn erop gericht om uiteindelijk verbinding te maken met een dieper zelfgevoel.

Je zou yoga kunnen zien als een puur individuele beoefening. Yoga gaat echter ook over verbinding. ‘Yoga’ in het Sanskriet kan worden vertaald als ‘jukken’, een synoniem van ‘verbinden’. Het wordt ook vaak vertaald als ‘vakbond’, wat het kernidee van de yogafilosofie weerspiegelt: alles is verbonden, alles is één.

Het vermogen om verbinding te maken, om relaties met anderen aan te gaan, vereist het vermogen om verbinding te maken met jezelf. We moeten een stabiel zelfgevoel en een gevoel van veiligheid ontwikkelen. Als we ons veilig voelen, zijn we ontspannen en open. Daarom kunnen we communiceren en gevoelens delen. Dit komt tot uiting in de toestand van ons lichaam en onze geest. Het is een toestand die we kunnen bereiken door regelmatig yoga of meditatie te beoefenen.

4 makkelijke yogische oefeningen om jezelf te (her) verbinden

De meeste yoga-oefeningen zullen je helpen om je bewustzijn naar binnen te brengen, waardoor je je weer met onszelf verbindt en je lichaam en geest kalmeert. Deze technieken zijn vooral handig:

  • Yoga Nidra – helpt je om op een diep niveau verbinding te maken door ontspanning van lichaam, zintuigen en geest
  • Meditatie – een gestructureerde manier om een ​​staat van zelfbewustzijn te cultiveren
  • Buikademhaling – een eenvoudige oefening die je bewustzijn naar het huidige moment brengt, helpt kalmeren en daardoor verbinding maakt met je Zelf
  • Lichaamsbewustzijn – voel je houding, waar je ook bent, op de mat of in het dagelijks leven

Yoga filosofie toegepast op groepsrelaties

Niet alleen de yogapraktijk op de mat, maar ook de bredere yogafilosofie kan helpen om sterkere relaties op te bouwen. De Yamas bieden een raamwerk van waarden en gedragsrichtlijnen die u ook naar groepen kunt vertalen.

U kunt de Yamas als volgt toepassen op groepsrelaties:

1. Ahimsa : Geweldloosheid in gedachten, woorden en acties is ahimsa. In een groepsrelatie kun je geweldloosheid introduceren door regels te stellen voor communicatie en gedrag en deze te oefenen. Bijvoorbeeld:

  • Spreek elkaar af terwijl je praat zonder te onderbreken
  • Denk na over oplossingen die geen enkel teamlid schaden.

Spreek technieken toepassen zoals

  • Pratentechnieken, zoals praten in de eerste persoon.
  • Zoek voordat je moeilijke onderwerpen bespreekt gemeenschappelijke gronden door verbinding te maken op emotioneel niveau (bijvoorbeeld verhalen vertellen).
  • Druk uw persoonlijke behoeften en gevoelens uit en sta anderen toe hetzelfde te doen.

2. Satya (Waarachtigheid). Satya wordt geschonden als er veel geroddeld wordt in een groep of in een relatie ligt. Bij het denken over waarheid in verschillende groepen en omgevingen is het belangrijk om te erkennen dat verschillende mensen verschillende opvattingen hebben over een bepaalde kwestie, hun mening is hun waarheid. Hieronder een techniek om verwarring en niet-waarheden in communicatie te ontwarren, om een ​​gevoel van satya en vertrouwen te krijgen:

  • Diepe democratie: een stem geven aan alle meningen, ook die afwijken van de consensus.
  • Een onpartijdige leider hebben, die vermijdt persoonlijke mening te geven en in plaats daarvan het groepsproces faciliteert.
  • Wees meelevend met elkaars gevoelens, luister en reageer op elkaar in een open gesprek.

3. Asteya : Asteya betekent letterlijk ‘niet stelen’, maar kan ook worden geïnterpreteerd als niet nemen wat je niet hebt ontvangen, verdiend. Dit is een breed begrip dat geldt voor zowel professionele als persoonlijke relaties. Hoe past u asteya toe in groepen en relaties?

  • Je kunt er bijvoorbeeld aan denken om collega’s de eer te geven die ze verdienen voor hun werk.
  • Vermeld altijd de informatiebronnen die u gebruikt.
  • Een andere manier om asteya toe te passen is het niet overschrijden van tijdslimieten. Dus bijvoorbeeld op tijd verschijnen en niet vooraf bepaalde tijdsbeperkingen overschrijden.
  • In meer persoonlijke relaties wordt asteya weerspiegeld in het respecteren van elkaars grenzen en niet te veel (en ook niet te weinig) ruimte in beslag nemen.

4. Brahmacharya : Brahmarchary wordt vaak verkeerd begrepen omdat het alleen seksuele onthouding betekent. Het kan echter veel breder worden gedefinieerd als niet-toegeeflijkheid. Je kunt brahmacharya zien als het oefenen van zelfbewustzijn en zelfregulatie. Het draait allemaal om matiging en balans. In een groepsrelatie vind je de balans als volgt:

  • In de leiderschapstheorie is er een model dat een taakgerichte en relatiegerichte benadering beschrijft. Het meest effectief is om beide te combineren, niet overdreven gefocust op de taken, maar ook niet op de relatie.
  • Werk in groepsbijeenkomsten gestructureerd en stel een agenda op met te bespreken punten. Dit voorkomt dat de groep vast komt te zitten in één onderwerp en helpt de groep om een ​​balans te vinden tussen de behoeften van elk individu en die van de groep.

5. Aparigraha : Het principe van aparigraha, niet gehechtheid, kan een ietwat verwarrend thema zijn bij het praten over relaties, vooral nauwe relaties. Een hechte relatie, bijvoorbeeld met je ouders of je partner, houdt veilige gehechtheid in. Veilige gehechtheid betekent echter dat er wederzijdse en onvoorwaardelijke liefde is en dat er tegelijkertijd ruimte is voor autonomie en realistische grenzen. Met andere woorden, je moet niet te weinig of te veel gehecht raken aan iemand anders. Als je vanuit het yogische perspectief beseft dat je in de kern verbonden bent, is het niet nodig om overdreven gehecht of behoeftig te worden. Jullie komen allemaal uit dezelfde bron, het Allerhoogste Zelf. Oefen aparigraha in relaties door:

  • Authentiek en trouw blijven aan jezelf, je persoonlijke waarden uitdrukken.
  • Pas het principe van liefderijke vriendelijkheid toe door anderen toe te staan ​​alle leden van een groep te accepteren zoals ze zijn.
  • Vind gemeenschappelijke redenen wanneer u samenwerkt met andere individuen of groepen, zonder al te gehecht te raken aan uw eigen ideeën.

Yogische principes in verschillende groepen en relaties

Als je erover nadenkt, maak je deel uit van veel verschillende groepen in je leven. Elk van deze groepen heeft zijn eigen unieke dynamiek en behoeften:

  • Familie : Uw familie bestaat vaak uit de nauwste relaties die u in het leven heeft, omdat u samen in hetzelfde huis woont. In tegenstelling tot vrienden kiezen we meestal niet voor ons gezin. Elke familie heeft zijn eigen microcultuur, met zijn eigen gewoonten en waarden. Het is een uniek systeem waarin elk gezinslid vaak een specifieke rol vervult. Een yogische manier om je familierelaties sterker te maken, kan zijn om vriendelijk en medelevend met elkaar te zijn. Om sterkere verbindingen binnen het gezin op te bouwen:
    • Accepteer elkaars gevoelens door aandachtig naar elkaar te luisteren.
    • Geef elkaar de ruimte en tijd voor zichzelf.
    • Zoek activiteiten waar alle gezinsleden van kunnen genieten en deel positieve ervaringen.
  • Vrienden: Vrienden zijn de mensen met wie je een diepere relatie hebt. Je hebt misschien vrienden die je kent uit je kindertijd of die je recentelijk hebt ontmoet. Je kunt gemeenschappelijke interesses delen of een sterke band vormen door gedeelde ervaringen. Elke vriendschap is uniek. Yogische manieren om vriendschap op te bouwen en te onderhouden zijn:
    • Om je tijd bewust aan elkaar te besteden,
    • Om eerlijk te zijn en je gevoelens te delen,
    • Maar ook om elkaars verschillende meningen te respecteren.
  • Collega’s : op het werk leg je op een meer formele manier contact met anderen. Een team bestaat uit verschillende persoonlijkheden, waarbij elke persoon een specifieke rol moet vervullen. Een yogische manier van teambuilding kan zijn:
    • Elkaars sterke en zwakke punten respecteren en met kleine gebaren voor elkaars welzijn zorgen.
    • Op het bredere organisatieniveau kun je reflecteren op de patronen die heersen in een team of afdeling en bewustwording creëren over deze gewoonten.
    • In-company yogasessies doen. Yoga en mindfulness worden steeds populairder bij organisaties, wat het welzijn van werknemers en de gezondheid van de organisatie verbetert.

30 minuten yogasequentie voor verbinding

Yoga is erg populair geworden als relatieopbouwende activiteit. Als je de kans krijgt om in een teambuildingomgeving te werken, kun je de groep helpen om een ​​sterkere band met zichzelf te vinden. U kunt een eenvoudige maar effectieve reeks uitvoeren om de ruimte en tijd met elkaar te delen.

Het verbinden van lichaam en adem heeft een sterk genezend effect, omdat het mensen in staat lijkt te stellen gemakkelijker contact te maken met hun innerlijke wereld. Deze gemakkelijke yogasequentie richt zich voornamelijk op de ademhaling en hoe deze in het lichaam stroomt (en niet stroomt). Het bevat ook een paar partneryoga-oefeningen – neem contact op met de groep of iedereen zich daar prettig bij voelt. Het is ook mogelijk om de oefeningen individueel te doen. Maak voor de partneryoga-opstelling twee rijen met de matten naar elkaar gericht.

  • Begin met een korte meditatie en breng je bewustzijn naar de lichamelijke gewaarwordingen. Moedig uw leerlingen aan om zowel beklemming als vernauwing te observeren, evenals ontspanning en losheid.
  • Ga door met buikademhaling en cultiveer het bewustzijn van de ademhaling. Je kunt ze vragen om een ​​hand op hun buik te leggen en de buik voorzichtig uit te zetten tijdens inademing (tellen tot 4) en de buik zachtjes laten samentrekken tijdens uitademen (tellen tot 8).
  • Begin dan het lichaam te bewegen in het tempo van de ademhaling: Inademen om de armen op te heffen, uitademen om de armen te laten zakken.
  • Kom op handen en knieën voor Cat Pose en gebruik de adem om de beweging te leiden.
  • Doe een paar rondjes zachte zonnegroeten : Vraag de leerlingen om elkaar te spiegelen, probeer niet alleen je ademhalingsaanwijzingen te volgen, maar ook om te ervaren hoe de adem zich verenigt.
  • Sta na Sun Salutations rechtop in Mountain Pose . Oefen lichaamsbewustzijn, merk op dat het lichaam zich meer open voelt, de geest rustiger en verbonden met de ademhaling.
  • Ga zitten en doe Boat Pose met een partner, houd elkaars handen vast en druk de voetzolen tegen elkaar. Herinner de mensen eraan om een ​​beetje plezier te hebben, het gaat niet om het perfect doen van de pose, maar om het verbinden met elkaar!
  • Ga op de buik liggen voor een Locust Pose- variatie, houd de handen van de partner vast en til elkaar voorzichtig op
  • Rust even uit in Child’s Pose.
  • Kom naar een stoel voor een laatste partneroefening. U kunt een wijde voorwaartse vouw maken, waarbij één persoon de voeten aan de binnenkant van de enkels plaatst en de ander voorzichtig met de handen naar voren trekt.
  • Ga op de rug liggen voor de laatste ontspanning in Shavasana.

Kortom, yoga kan een verrassend aantal tools bieden om sterkere relaties op te bouwen. Een sterke en veilige verbinding met anderen begint met een rustige toestand van het individu. Bovendien biedt yogafilosofie veel waarden en principes om groepsrelaties op te bouwen. Voorbeelden van deze principes zijn geweldloosheid, waarachtigheid en onvoorwaardelijke acceptatie. Deze yogische manieren om sterkere relaties op te bouwen, zijn van toepassing op verschillende soorten groepen, van gezinnen tot organisaties. Ten slotte is yoga ook een geweldige kans voor teambuilding, omdat het op een leuke en speelse manier samen kan worden beoefend. Al deze yogatechnieken zullen helpen om een ​​sterkere verbinding met jezelf en anderen tot stand te brengen.

Over de auteur

Yogische manieren Kalyani Hauswirth-Jain is sinds 2013 creatief directeur en senior docent aan de Arhanta Yoga Ashrams. Ze geeft les tijdens de Arhanta 200 uur durende Yoga Docentenopleiding, 300 uur Yoga Docentenopleiding en een verscheidenheid aan 50 uur durende cursussen zoals de Vinyasa Yoga docent opleiding, al meer dan negen jaar. Ze is ook co-auteur van het boek Hatha Yoga for Teachers & Practitioners – A Comprehensive Guide to Holistic Sequencing .

Schrijf u nu in om onze serie korte e-books te ontvangen

 

 

Subscribe now to receive our series of short e-books

Our E-books

Subscribe to our mailing list and receive a series of short e-books