Driehoekhouding – Trikonasana

Trikonasana geeft een goede zijwaartse beweging aan de wervelkolom.

Basisinstructies

driehoekhouding1. Sta rechtop met je voeten op schouderbreedte.
2. Terwijl je inademt, breng  je armen omhoog parallel aan je oren. Zorg dat je armen gestrekt zijn. Voel de stretch langs je zijden alsof je armen vanaf je middel omhoog getrokken worden.

 

 

 

 

trikonasana3. Adem uit, duw je linkerhiel in de grond en buig naar rechts. Probeer je lichaam niet te draaien en zorg dat je heupen, knieën en armen recht blijven.
4. Houd de positie voor 30 seconden vast, langzaam verlengen tot 2 minuten.
5. Adem in en kom terug naar het midden. Herhaal 2-3 keer aan iedere kant.

 

 

 

 

Voordelen

  • De Driehoekhouding versterkt de zenuwen in de wervelkolom en de organen in de buik.
  • Het verbetert de werking van de darmen, zorgt voor eetlust en helpt bij de spijsvertering.
  • De borst zal zich ontspannen, vergroten en openen.
  • De lever en milt krijgen een massage.
  • De wervelkolom krijgt een zijwaartse stretch en aan beide kanten worden de spieren gestretcht. Het houdt de wervelkolom soepel.
  • De Trikonasana houdt de heupen en benen flexibel.
  • Mensen die last hebben van een korter been als gevolg van een breuk in de heupen, dij of ander bot in de benen hebben veel baat bij de oefening.

 

Leave a Reply