Vis – Matsyasana

De vis kan ook gedaan worden na de schouderstand. Het maakt alle opstopping en spanningen van de schouderstand los. Als een tegengestelde pose van de schouderstand, geeft de vis een achterwaartse strekking aan de hals en borstwervels. De borstkas wordt wijd open gemaakt; diepe ademhaling wordt aangewakkerd en verbeterd.

Basis instructies

vis1. Lig op je rug, benen en voeten samen. Plaats je handen onder de heupen, handpalmen naar beneden.

 

 

 

hoe-doe-je-de-vis2. Plaats de handen onder de heupen, het gewicht is op de ellebogen. Kijk naar je voeten en breng de ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar.

 

 

 

matsyasana3. Laat het hoofd naar achteren vallen, zodat de top van het hoofd op de grond rust, met de borstkas wijd open. Het hoofd raakt zachtjes de grond, maar het gewicht is alleen op de ellebogen.

4. Houd je voeten, benen en gezicht ontspannen. Verdeel het gewicht gelijkmatig over de heupen en de ellebogen. Open de borst zoveel mogelijk. Adem zo diep mogelijk, maak gebruik van het feit dat de borstkas wijd open is. Zet de ribben uit, gebruik het om diep te kunnen ademen elke ademhaling. Probeer de ademhaling niet te forceren.

5. Om naar beneden te komen, adem in en til je hoofd omhoog en kijk naar je voeten, laat je rug zakken en ontspan.

Leave a Reply