Kopstand – Sirsasana

De Kopstand wordt ook wel de “koning van de asana’s” genoemd, omdat deze yoga houding wordt gezien als een meester in het genezen van vele ziektes. De hoofdstand is een van de meest effectieve asana’s voor lichaam en geest. Het beheersen van de Kopstand vraagt een beetje kracht, maar is vooral een kwestie van concentratie en bewustzijn.

Basis instructies:

Hoofdstand beginners basisinstructies1. Zit op de knieën en houd de ellebogen vast om de ideale afstand te bepalen. Plaats de onderarmen op de grond onder de schouders.

 

 

 

 

 

Hoe sirsasana doen Hatha Yoga2. Houd de ellebogen daar en verstrengel de vingers, zodat je armen een driehoek vormen.

 

 

 

 

 

Hoe doe je kopstand Hatha Yoga3. Plaats de kruin van het hoofd op de grond, met het achterhoofd in de gekruiste handen.

4. Houd het hoofd en de ellebogen daar, strek je knieën en duw je heupen omhoog. Houd het gewicht op de ellebogen. Loop met je voeten richting je hoofd, houd de knieën recht. Blijf lopen totdat de heupen precies boven de schouders staan.

 

Hoofdstand voor beginners instructies5. Til langzaam 1 voet per keer van de grond, breng de knieën naar de borst. Probeer deze positie aan te houden en duw de armen in de grond.

6. Houd de knieën gebogen en samen, strek langzaam beide benen.

7. Richt je op een punt, houd het gewicht op de ellebogen en adem diep in en uit.

 

Sirsasana kopstand instructies

Uit de Hoofdstand komen

1. Om naar beneden te komen houd je je rechtervoet richting het plafond en laat je je linkerbeen naar de vloer vallen.

2. Zit en ontspan in de childpose voor 30 seconden.

 

Voordelen van de Kopstand

De Kopstand heeft vele voordelen, zowel lichamelijk als mentaal. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende voordelen. Zoals in iedere yoga oefening bepaalt de duur waarvan de houding aangehouden wordt voor een groot deel de effectiviteit van de pose. Hoe langer je in een houding staat, hoe beter de werking. Ook is het belangrijk om zo stil en comfortabel mogelijk in een yoga pose te staan.

  • De Hoofdstand geeft rust aan het hart en het circulatiesysteem door het lichaam om te keren. De zwaartekracht helpt om het bloed in de aders richting het hart te brengen.
  • Versteviging van de ademhaling en de bloedsomloop systemen.
  • De hersenen, het ruggenmerg en de rest van het zenuwstelsel worden voorzien van een toegenomen bloedstroom rijk aan voedingsstoffen.
  • Aandoeningen van de zenuwen, ogen, oren, neus en keel worden verbeterd.
  • Sirsasana is een remedie voor constipatie.
  • Verhoogd geheugen en intellectueel vermogen.
  • Verbeterde concentratie, wilskracht en focus.
  • Kopstand stimuleert een lichamelijk en mentaal gevoel van evenwicht en balans
  • Vermindert vochtophoping in de benen door het omkeren van het lichaam
  • De pijnappelklier, hypothalamus en hypofyse worden gestimuleerd waardoor de andere endocriene klieren gecoördineerd en gestimuleerd worden
  • De toegenomen bloeddruk heeft een positief effect op de hersenen, ogen en oren
  • Mentale moeheid, depressie en angsten worden verbeterd
  • Stimulatie van de functie van het centrale zenuwstelsel
  • De baroreceptoren worden gestimuleerd waardoor het lichaam de bloeddruk beter kan reguleren
  • Positief effect op het hart door de omgekeerde bloeddruk
  • Versterkt rug-, schouder- en armspieren
  • De bloedcirculatie en het lymfesysteem in het hele lichaam worden gestimuleerd
  • Verbetering van de spijsvertering en de uitscheiding van schadelijke stoffen

Contra-indicaties

De Kopstand is een intense houding waar je voorzichtig mee dient om te gaan. Als je nog geen ervaring hebt met Sirsasana is het aangeraden om deze yoga oefening aan te leren onder begeleiding van een ervaren yoga docent. Hoofdstand kan niet beoefend worden door mensen die:

  • een te hoge of te lage bloeddruk hebben
  • lijden scheidend netvlies of een serieuze oogziekte hebben
  • nekletsel hebben
  • een zwaar verstopte neus of hoofdpijn hebben
  • lijden aan zware astma
  • jonger zijn dan 7 jaar. Bij kinderen jonger dan 7 jaar is de schedel net dichtgegroeid maar deze kan nog zacht zijn en gevoelig zijn voor verwondingen
  • zwanger zijn. Fysiek is er geen probleem, maar het wordt afgeraden omwille van het gevaar te vallen en zichzelf of hun kindje te verwonden
  • glaucoom hebben, omdat de Kopstand de druk in de ogen kan vergroten;
  • last hebben van acute of ernstige migraine aanvallen
  • nek- en/of schouderklachten hebben
  • hypertensie hebben. De hoofdstand kan deze aandoening soms verergeren
  • lijden aan ernstige hartproblemen
  • lijden aan osteoporose

Wil je graag meer leren over de Kopstand en wil je graag leren hoe je Sirsasana kan doceren aan beginnende yoga studenten, schrijf je dan in voor de Arhanta Yoga docentenopleiding in Nederland en in India.

Ontdek meer omgekeerde houdingen zoals de Kaars (Sarvangasana) en de Ploeg (Halasana).
Lees meer over verschillende Hatha Yoga oefeningen voor beginners.

Leave a Reply