Yoga en epilepsie – Wat een yogaleraar moet weten

Yoga en epilepsie - Wat een yogaleraar moet weten

Epilepsie is een van de vijf meest voorkomende neurologische aandoeningen die wereldwijd voorkomen. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat minstens 50 miljoen mensen met epilepsie leven. Het is een aandoening die wordt gekenmerkt door ongecontroleerde aanvallen, die zich zonder aanwijsbare reden kunnen herhalen.

Epilepsie is een neurologische aandoening die het centrale zenuwstelsel aantast. Met andere woorden, het is een aandoening van het elektrische systeem van de hersenen.

Een aanval is als een elektrische storm in de hersenen. Tijdens deze abnormale elektrische storm kan het betrokken deel van de hersenen de normale taak niet uitvoeren. Mensen ervaren plotselinge veranderingen in bewegingen, sensatie, bewustzijn of gedrag.

Het uitwendige effect kan net zo dramatisch zijn als wilde ongecontroleerde bewegingen of zo mild als een kort bewustzijnsverlies.

Oorzaken en behandeling van epilepsie

Hoewel het een veel voorkomende aandoening is en er zoveel onderzoek naar het onderwerp wordt gedaan, is er heel weinig bekend over epilepsie. Oorzaken van epilepsie zijn nog steeds niet volledig begrepen.

In de meeste gevallen wordt de oorzaak van de aandoening echter niet herkend.

Naar schatting kan ongeveer 70% van de mensen met epilepsie met medicijnen bijna het normale leven leiden. Maar 30% moet lijden en kan geen vervuld leven leiden. Verder zijn er veel sociale stigma’s verbonden aan de ziekte. Het betekent dat mensen met epilepsie mogelijk sociaal geïsoleerd raken.

Medische professionals bevelen lichaamsbeweging aan als een aanvullende behandeling voor epilepsie, omdat ze erkennen dat lichaamsbeweging de conditie, energie, stemming verbetert en stress verlicht.

Het op deze manier verbeteren van de algehele gezondheid en het welzijn kan bij sommige mensen de aanvallen en de impact van epilepsie helpen verminderen. Het kan mensen ook helpen om meer controle te krijgen over hun gezondheid.

Hoe kan yoga helpen?

Het is bewezen dat het beoefenen van yoga zorgt voor blijvende gezondheidsvoordelen. Yoga gaat niet alleen over fysieke bewegingen; asana’s (yogahoudingen) en ademhalingsoefeningen hebben grote invloed op het functioneren van het zenuwstelsel. Gecontroleerde ademhaling, meditatie en zachte yogahoudingen helpen de stress te verminderen [2], een welbekende oorzaak van epilepsieaanvallen.

Een uitgebalanceerde Hatha Yoga of een Yin Yoga-beoefening kan het zenuwstelsel kalmeren, wat de kans op een aanval kan verkleinen en zelfs kan helpen om de aanval te stoppen voordat deze volledig wordt. [3]

Interessant is dat als yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en meditatie regelmatig en lang genoeg worden beoefend, dit kan leiden tot enkele permanente veranderingen in de hersenen. [4] Daarom kan yoga een zeer positief effect hebben, als aanvullende behandeling samen met medicatie. En de kans bestaat dat na langdurig oefenen positieve veranderingen in het lichaam en de hersenen optreden. Deze veranderingen kunnen aanvallen helpen voorkomen en de duur van aanvallen verlagen.

Een yogastudent met epilepsie – wat u moet weten

Aanvallen kunnen op elk moment en zonder aanwijsbare reden plaatsvinden. Daarom moet je als yogaleraar geïnformeerd worden als een student lijdt aan epilepsie. De meeste mensen zullen dit soort informatie met u delen, maar voor de zekerheid, overweeg dan om alle nieuwe studenten een basis toelatingsformulier te laten invullen. In dit formulier vraag je naar eventuele blessures, aandoeningen en andere problemen die hun yoga-beoefening kunnen beïnvloeden. Het wordt ook aanbevolen om duidelijk te vermelden dat studenten de volledige verantwoordelijkheid op zich nemen voor hun eigen gezondheid en welzijn.

1. Weet over eerstehulpmaatregelen

Als een student je informeert over hun epilepsie, zorg er dan voor dat je jezelf duidelijk informeert over hoe de ziekte zich voor de student manifesteert en wat je moet doen als je student tijdens de les een aanval krijgt .

2. Vraag naar mogelijke triggers van aanvallen en kijk uit om ze te vermijden

Triggers voor aanvallen variëren sterk. Ze kunnen verband houden met stress in een nieuwe omgeving, sensorische stimulatie zoals felle lichten, een lage bloedsuikerspiegel vlak voor de lunch, onvoldoende nachtrust de nacht ervoor of de menstruatiecyclus. Er zijn geen aanwijzingen dat bepaalde houdingen of cardiovasculaire oefeningen aanvallen veroorzaken. De meeste epilepsiepatiënten zijn op de hoogte van bepaalde triggers die aanvallen veroorzaken. Vraag uw leerling dus of het waarschijnlijk is dat sommige triggers tijdens de les kunnen optreden, wat deze kunnen zijn en hoe u kunt helpen deze te vermijden.

3. Behandel ze niet met kinderhandschoenen

Het is niet nodig om uw studenten die aan epilepsie lijden zeer delicaat te behandelen en hen niet toe te staan ​​actief deel te nemen aan de les.

Het is belangrijk om te onthouden dat het zeer onwaarschijnlijk is dat bepaalde oefeningen en fysieke belasting een aanval veroorzaken.

Een onderzoek in Noorwegen van vrouwen met ongecontroleerde epilepsie toonde zelfs aan dat regelmatige sessies van aërobe oefening (bijvoorbeeld hardlopen, wandelen, zwemmen, fietsen) gedurende 60 minuten, tweemaal per week gedurende 15 weken, resulteerden in een aanzienlijke vermindering van het aantal van aanvallen die ze hadden. [1]

De bewegingscomponent van yoga is daarom erg nuttig en slechts zelden een trigger voor aanvallen. Om zeker te zijn, zorg ervoor dat de student zich niet te veel inspant. Over het algemeen kunnen studenten met epilepsie alle ademhalingsoefeningen, zonnegroeten en de meeste yogahoudingen doen .

4. Vermijd situaties waarin uw student uit een houding kan vallen

Het grootste risico voor yogastudenten met epilepsie is uit een houding vallen bij een onverwachte aanval.

Daarom moet je als leraar variaties in houdingen geven die letsel kunnen veroorzaken als ze eruit vallen of bij de leerling blijven gedurende de hele houdingsperiode. Houdingen die zo’n risico inhouden, zijn bijvoorbeeld de hoofdstand en de schouderstand.

5. Moedig ze aan en motiveer ze

Houd rekening met alle bovengenoemde waarschuwingen, als een student zich gemotiveerd voelt om uitdagende asana’s zoals inversies en handbalansen te oefenen en een goede vroege herkenning van belemmerende aanvallen heeft – overweeg dan om ze aan te moedigen om te proberen bij jou in de buurt te staan. Tegelijkertijd moet je ze natuurlijk waarschuwen om op de hoogte te blijven van wat ze doen, hoe ze zich voelen en hen te vragen onmiddellijk te stoppen als ze vinden dat er iets niet klopt (zoals ze al doen in een andere situatie).

8 kalmerende en verjongende yoga-oefeningen en houdingen voor epilepsie

De volgende 8 oefeningen en yogahoudingen zijn gunstig om het zenuwstelsel te kalmeren en zijn daarom nuttig bij het omgaan met de nabeweging van een aanval. Zoals hierboven vermeld, kunnen sommige epilepsiepatiënten bij regelmatige praktijk zelfs een vermindering van de aanvallen ervaren.

Anulom Vilom - Yoga en epilepsie Anulom Vilom | Alternatieve neusademhaling

In eerste instantie raden we aan om deze ademhalingsoefening zonder retentie te doen. Dus inademen 4 tellen door het linker neusgat en dan onmiddellijk uitademen 8 tellen door het rechter neusgat. Om een ​​ronde te voltooien, ademt u opnieuw gedurende 4 tellen in door het rechter neusgat en ademt u 8 tellen uit door het linker neusgat. Zodra dit comfortabel aanvoelt, kunt u na de inademing (en vóór de uitademing) een retentie van 8 tellen toevoegen.

Childspose - Yoga en epilepsie Shashankasana (Balasana) | Child’s Pose

Terwijl u het voorhoofd op de mat laat rusten en uw ademhaling gemakkelijk en comfortabel laat worden, komt u in de rust en regeneratie van uw zenuwstelsel. De zachte druk van het voorhoofd tegen de grond is zeer kalmerend en rustgevend. Zorg ervoor dat uw voorhoofd op de mat of een kussen rust en dat ook uw billen op uw hielen of op het kussen rusten.

Salamba Sarvangasana | Ondersteunde schouderstandaard (tegen de muur)

De licht verhoogde bloedstroom naar het hoofd en de druk in de keelstreek, veroorzaakt een fysieke reflex die baroreflex wordt genoemd. Het is een van de vele triggers die we in ons lichaam hebben, waardoor we in de kalme en ontspannen toestand van het parasympathisch zenuwstelsel komen. Door dit effect is de Schouderstand eigenlijk een heel ontspannende pose. Om deze pose toegankelijker en veiliger te maken, raden we aan deze te leren met de voeten tegen de muur voor studenten met epilepsie.

Voorwaartse buiging - Yoga en epilepsie Passchimottanasana | Zittende voorwaartse buiging

De Seated Forward Bend (Passchimottanasana) is een uitstekende pose om de hele achterkant van je lichaam te strekken en de spanning in je onderrug en heupen te verminderen. Voordat je de pose betreedt, moet je ervoor zorgen dat je hoog op je zittende botten zit. Betreed de pose met een rechte rug en laat, wanneer u uw maximale flexie bereikt, uw bovenrug rond en uw voorhoofd op uw knieën (of op een steun) rusten. Als je hamstrings te strak zijn, buig dan je knieën en laat ze op een opgevouwen deken rusten voordat je de pose aanneemt zoals hierboven beschreven. Als je eenmaal in de houding bent, probeer dan volledig te ontspannen terwijl je in je onderbuik en onderrug ademt.

Supta Eka Pada Kapotasana | De duifhouding

De Sleeping Pigeon Pose verlengt en laat de spanning diep in je billen (de bilspieren en piriformis) en de heupbuigers (quadriceps femoris en psoas) los, terwijl er ruimte is om in het lichaam te ademen en in te checken hoe je je voelt. De psoas wordt beschouwd als een opslagplaats voor stress en angst en het zachtjes uitrekken kan studenten met epilepsie helpen bij het loslaten van lang opgeslagen emoties en stress.

Seal - Yoga en epilepsie Seal Pose (Yin Yoga)

De Seal is een aangepaste versie van de Extended Cobra Pose. Door kussens onder de buik te gebruiken, wordt het een Yin Yoga-pose die 3-5 minuten kan worden vastgehouden. Het is een uitstekende pose om de sacraal-lumbale boog te masseren en het stimuleert de hele wervelkolom en de buikorganen.

Yogic Squat - Yoga en epilepsie Garland Pose | Malasana

The Garland Pose, ook bekend als Yogic Squat, is een pose waarin je een balans moet vinden tussen activering en ontspanning. Terwijl u de hielen in de grond duwt, uw ellebogen naar buiten duwt en met de bovenkant van het hoofd omhoog reikt, laat u uw achilleshielen ontspannen en worden uw binnenste dijen en kuiten langer. Zorg ervoor dat je hielen rusten en ondersteun ze indien nodig op een opgevouwen mat of een blok.

Boomhouding - Yoga en epilepsie Vrkshasana | Boomhouding

The Tree Pose is een enorm aardende en kalmerende houding, waarin je eenpuntige focus en een heldere geest kunt ontwikkelen. Kijk naar een punt iets boven ooghoogte en op ongeveer 2 meter afstand. Kijk naar het punt met een zachte blik en als je moeite hebt om je evenwicht te bewaren, richt je ademhaling dan naar het brandpunt. Houd de pose aan elke kant minstens 1 minuut vast.

Een realistisch voorbeeld van yoga en epilepsie

een waargebeurd verhaal hoe yoga epilepsie-aanvallen kan helpen verminderen (door Yvon, Arhanta Yoga 200 uur afgestudeerd)

Ik heb in de vroege kinderjaren de diagnose epilepsie gekregen. Een epileptische aanval wordt en werd vaak veroorzaakt door spanning of stressvolle momenten. Ik slik elke dag medicijnen. Ik heb een vorm van epilepsie die zich uit in zogenaamde tonisch-clonische aanvallen. [5] Tijdens zo’n aanval val ik meestal flauw, maakt mijn hele lichaam schokkende bewegingen en verlies ik vaak urine. De aanvallen komen voor wanneer ik in rust ben, niet wanneer ik sport, dans en andere actieve dingen.

Ik leef een zeer actief leven en werk in de sport- en fitnessindustrie. Ik leef eigenlijk een normaal leven zonder veel aanpassingen. Maar zelfs met medicatie ervaar ik regelmatig epileptische aanvallen.

Sinds ik yoga beoefen, kan ik veel meer spannende momenten en stress in mijn leven beheersen. Omdat ik een gecertificeerde yogaleraar ben, heb ik vele momenten van activiteit in mijn hersenen kunnen kalmeren en epileptische aanvallen kunnen voorkomen.

Ik voel dat mijn hersenen activiteit creëren wanneer ik moe ben, wanneer ik stress ervaar of ik me emotioneel voel. Zodra ik dit voel, begin ik vaak direct met de ademhalingsoefening Anulom Vilom. Deze ademhalingsoefening is mijn nummer 1 die ik moet volgen om mijn zenuwstelsel te kalmeren en ik volg het op met Shavasana (Corpse Pose).

Elke dag oefen ik bijna alle asana’s die ik wil doen, zonder enig probleem. Headstand en andere inversies, deze asana’s zijn helemaal geen probleem voor mij. Balans is de sleutel. Als ik moe of te opgewonden ben, zorg ik voor mezelf door een dutje te doen. Ook voor mij is gezond, voedzaam eten erg belangrijk. Maar ik denk dat dit voor iedereen belangrijk is. Ik zorg er ook voor dat ik genoeg momenten neem om mijn eigen batterij op te laden.

Tegenwoordig, wanneer ik gestrest of overenthousiast ben, moedigt mijn vriend me aan om mijn ademhalings- en meditatieoefeningen te doen. Hij heeft het enorme verschil in mijn leven gezien dat yoga heeft gebracht. Vanwege mijn persoonlijke ervaring kan ik van harte zeggen: ‘Ja! Yoga kan zeker helpen bij epilepsie! ‘ – door Yvon Tilmans, @yogi_on_a_journey

Middelen

[1] https://www.epilepsysociety.org.uk/exercise-and-epilepsy

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22365651

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3200033/

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6023989/

[5] https://www.epilepsy.com/learn/types-seizures/tonic-clonic-seizures

Over de auteur

Ram-Online-Yin-Yoga-Leraar Ram Jain (E-RYT 500) is de oprichter en directeur van Arhanta Yoga Ashrams India en Nederland.

Hij geeft professionele yoga docentenopleidingen in India en Nederland. Sinds 2019 heeft hij meer dan 4000 yogadocenten opgeleid.

Subscribe now to receive our series of short e-books
Our E-books

Subscribe to our mailing list and receive a series of short e-books